DanskHåndbold Midt
DanskHåndbold Midt dækker midten af Jylland.
På denne side finder du information om turneringer, stævner og andre aktiviteter. Samt hvem du skal ringe til, hvis en kamp skal rykkes, I har brug for hjælp i foreningen eller ønsker at vide mere om de mange uddannelsesmuligheder.
Du er altid velkommen til at sende os en mail på danskhaandboldmidt@danskhaandbold.dk
eller besøge os på Østergade 1, 1., 7430 Ikast
CVR nr.: 43855255
Mandag: Kl. 09.00 - 14.00
Tirsdag: Kl. 09.00 - 14.00
Onsdag: Kl. 09.00 - 14.00
Torsdag: Kl. 09.00 - 14.00
Fredag: Kl. 09.00 - 13.00
Lørdag: Lukket
Søndag: Lukket
Medarbejdere
Foreningskonsulenter
Har du spørgsmål om håndbold-tilbud eller foreningsdrift, så tøv ikke med at kontakte din lokale foreningskonsulent - det er ganske gratis. Konsulenten har ingen bestemte træffetider, og kan derfor kontaktes når det passer foreningerne. Dansk Håndbold Midts foreningskonsulenter er:
Foreningskonsulenternes geografiske fordeling:
Anders Fredsgaard
Aarhus, Silkeborg og Favrskov kommune
Thomas Kristian Andersen
Lemvig, Struer, Holstebro, Herning og Ringkøbing-Skjern kommune
Kristian Olsen
Skanderborg, Horsens, Hedensted, Samsø, Odder og Ikast-Brande kommune
Bestyrelse
Børneudvalg
Medlem
Mette Bille Christiansen
Dommerudvalg
Turneringsudvalg
Medlem
Ole Friis
Medlem
Thomas van Elst
Uddannelsesudvalg
Ungeudvalg
Talentudvalg
Flytning af kamp eller afbud
Flytning af en kamp på en forenings begæring kan finde sted såfremt, der i enighed med modstanderforeningen foreligger en udfyldt flytteanmodning i foreningens HåndOffice senest kl. 12.00 sidste hverdag før kampdatoen.
Ingen kamp kan flyttes til et senere tidspunkt end otte dage før sidste spillerunde. En flyttet kamp kan tidligst afvikles 72 timer efter anmodning om flytning.
Gebyr for flytning iht. gebyrlisten opkræves efterfølgende foreningen, der har begæret flytningen.
Link: Vejledning om kampflytning (se under HåndOffice for foreninger)
Har I behov for at sende afbud til en kamp, så udfyld formularen "Afbud til kamp i DanskHåndbold Midt" Gerne så tidlig som muligt og meget gerne inden kl. 14.00 på hverdage samt fredag inden kl. 12.00 for kampe i weekenden, så vi ikke har dommere og hold til at stå ude ved kampe, der ikke bliver spillet.
Såfremt afbuddet kommer inden for kontorets åbningstid, så sørger vi efterfølgende for at give dommerne besked om, at kampen er aflyst. Hvis afbuddet kommer så sent, at vi ikke har mulighed for at få dommerne taget af, så kan der efterfølgende opkræves dommerhonorarer samt kørsel til dommerne ud over afbudsgebyret.
I forhold til pludselig opståede afbud til lørdag og søndag uden for kontorets åbningstid, bedes formularen "Afbud til kamp i DanskHåndbold Midt" udfyldt hurtigst muligt. I bedes desuden orientere modstanderholdet om, at I ikke møder op, så de ikke står og venter ude i hallen. Et hold kan melde afbud til kamp op til 2 gange i en turneringsrunde. Ved flere afbud i samme turneringsrunde kan turneringsledelsen udelukke holdet af turneringen.
Der opkræves et gebyr for afbuddet ud fra de gældende retningslinjer.
Turnering
Se mere om Regions Pokal Midt her:
Se mere om Ungdomsdivision Cup Midt for U-15 Drenge og Piger her:
Ungdomsdivision Cup Midt: U-15 Piger og Drenge
Se mere om Ungdomsdivision Cup Vest for U-17 - U-19 Drenge og Piger her:
Download: Turneringskalender 2024-2025
Invitation til Niveauspil for
U-19 LIGA og 1. DIVISION samt U-17 1. division 2024-2025
Tilmeldingen til Niveauspillet forud den kommende sæson for U-19 Liga og 1. division samt U-17 1. division.
For hold i de nævnte rækker er der krav om tilmelding til Niveauspillet, som afvikles i fællesskab for DanskHåndbold SYD, MIDT og NORD, mens DanskHåndbold ØST afvikler deres eget Niveauspil.
Niveauspillet afvikles over disse to weekender:
- Lørdag d. 31. august og lørdag d. 1. september (uge 35).
- Lørdag d. 7. september og søndag d. 8. september (uge 36).
I begge weekender spiller pigerne om lørdagen, mens drengene spiller om søndagen
Tilmeldingsfrist:
- Torsdag d. 8. august (uge 32).
Bemærk at rækkerne findes under ”Midt”, når der skal tilmeldes i HåndOffice.
I forbindelse med Niveauspillet nedsættes der et seedningsudvalg på vegne af begge køn i de respektive rækker bestående af trænere/ledere med en stor og bred viden om de enkelte deltagende foreninger, hold, trænere og spillere, suppleret med talenttrænere. Det er udvalgets opgave at seede alle tilmeldte hold i de nævnte rækker, og efterfølgende komme med en indstilling til Turneringsudvalget i DanskHåndbold om, hvilke hold der burde være forhåndsudtaget til vinterturneringen, samt hvordan de respektive rækker skal struktureres i både Niveauspillet og den ordinære turnering. Det betones dog, at det i sidste ende er Turneringsudvalget i DanskHåndbold som træffer de endelige beslutninger herom.
Det er vigtigt at påpege, at hold, der er tilmeldt Niveauspillet, ikke er garanteret en plads i dén respektive række i den ordinære turnering. Det er ligeledes Turneringsudvalget i DanskHåndbold, som på baggrund af indstillingen fra seedningsudvalgene, der afgør, hvilke hold der tilbydes en plads i de nævnte rækker. Seedningsudvalgene mødes både før og efter de to Niveauspilsweekender, hvor de slutteligt udarbejder den omtalte indstilling. Ingen resultater fra Niveauspilskampene vil derfor have nogen direkte sportslige konsekvens for et holds deltagelse i den tilmeldte række, da kampresultaterne kun vil indgå som en del af den vurdering, som seedningsudvalgene udarbejder.
Kontaktpersoner
For både drenge og piger i de to årgange vil der blive tilkoblet én administrativ medarbejder, udvalgt fra de forskellige regionskontorer, som får det overordnet ansvar for kampplanlægningen i de respektive rækker, og som samtidig bliver den primære kontaktperson. Disse personer er:
U-19 Drenge: Edvard Buus, NORD, emp@danskhaandbold.dk, tlf. 76939001
U-19 Piger: Lisbeth Sadolin, NORD, lwm@danskhaandbold.dk, tlf. 76939004
U-17 Drenge: Peter-Tommas Møss, SYD, ptm@danskhaandbold.dk, tlf. 70244747
U-17 Piger: Jens Henriksen, MIDT, jhi@danskhaandbold.dk, tlf. 96260824
TILMELDING AF HOLD
Tilmeldingen til Niveauspillet skal ske via HåndOffice efter de normale procedurer. Tilmeldingen åbner onsdag den 26. juni og lukker igen d. 8. august.
Vi opfordrer jer alle om at være realistiske og reflekterende, når I tilmelder hold til Niveauspillet. I bedes overveje grundigt, om I har holdet og spillerne, der passer overens med jeres tilmelding. Jo mere bevidste I er om disse forhold, når I tilmelder jeres respektive hold, jo færre udtrækninger vil der være og dermed grundlag for en bedre turnering.
DELTAGERGEBYR
Tilmeldingsgebyret til Niveauspillet udgør 450 kroner pr. hold eksklusivt dommerudgifter, som efterfølgende afregnes solidarisk jf. de faktiske afgifter hertil.
HOLDFÆLLESSKABER
Anmeldelse af holdfællesskaber skal ske via HåndOffice senest 5 dage før tilmeldingsfristen (altså senest den 3. august). Hold kan først tilmeldes når ansøgning om holdfællesskab er godkendt af den region hvori foreningen tilhører. Hvis et holdfællesskab ikke at kvalificere sig til den dertil tilmeldte række, og derfor ønsker ophævelse af holdfællesskabsaftalen, skal en sådan meddelelse sendes skriftligt til regionskontoret lige efter Niveauspillets afslutning.
ALDERSGRÆNSER
Vær opmærksom på at de spillere, som kan deltage i kvalifikationsspillet, er spillere, som skal opfylde aldersbetingelserne for turneringen 2024-2025:
- U-19 er spillere, der er født i 2005 og 2006
- U-17 er spillere, der er født i 2007 og 2008
SPILLETID
- U-19 liga - 2x25 min. (max. 2 kampe pr. dag)
- U-19 1. division - 2x25 min. (max. 2 kampe pr. dag)
- U-17 1. division - 2x25 min. (max. 2 kampe pr. dag)
SPILUDVIKLING, DISPENSATION OG E-CERTIFIKAT
I Niveauspillet er det for en spiller ikke tilladt at spille på mere end ét hold. Efterskoler skal selv sørge for at anmode om E-certifikater på de spillere, som er tiltænkt at skulle spille for det tilmeldte hold. Spilleren er ikke spilleberettiget for efterskoleholdet, før denne ansøgning er godkendt af eget regionskontor. Vær opmærksom på, at aldersdispensationer jf. turneringsreglementet ikke kan anvendes i hverken Niveauspillet eller i den ordinære turnering for U-19 Liga eller før ombrydningen i U-17 1. division.
Rejsepuljen sæsonen 2024-2025
Opkrævning til rejsepuljen for DanskHåndbold Nord, Midt og Vest til godtgørelse af hold med særligt lange afstande i U-17 og U-19 liga og 1. div. vil i 2024-2025 udgøre:
Deltagende hold i U-19 og U-17 Liga 6.000 kr. pr. hold
Deltagende hold i U-19 og U-17 1. division 3.000 kr. pr. hold
Det skal bemærkes, at der de forgangne års opkrævninger ikke har stået mål med de udbetalte beløb til klubberne. På den baggrund er opkrævningerne for den kommende sæson vurderet at være i tråd med det faktiske behov.
Med venlig hilsen
Turneringsudvalget DanskHåndbold
Invitation til For-turnering for U-15 1. division 2024-2025
Tilmeldingen til For-turnering forud for den kommende sæson for U-15 1. division for Piger og Drenge.
For hold, der ønsker at spille i de nævnte rækker, er der en klar forventning om, at holdene tilmeldes til For-turneringen, som afvikles på nedenstående weekender:
- Lørdag d. 31. august og søndag d. 1. september (uge 35).
- Lørdag d. 7. september og søndag d. 8. september (uge 36).
I begge weekender spiller pigerne om lørdagen, mens drengene spiller om søndagen
Tilmeldingsfrist: Torsdag d. 8. august (uge 32).
- Rækkerne søges frem under ”Midt” i HåndOffice.
Efter tilmeldingsfristen planlægger DanskHåndbold Midt formen på det endelige spil og sammensætningen af dette, da det vil have betydning for, om der spilles i begge weekender, da det afhænger af antallet af tilmeldte hold.
Ligeledes vil man efterfølgende i DanskHåndbold Midt kigge på puljesammensætning og formen på såvel turneringen inden ombrydning samt turneringen efter ombrydning.
TILMELDING AF HOLD
Tilmeldingen til For-turneringen skal ske via HåndOffice efter de normale procedurer. Der åbnes for tilmeldingen onsdag den 26. juni, og tilmeldingen slutter d. 8. august.
Vi opfordrer jer alle om at være realistiske og reflekterende, når I tilmelder hold til For-turneringen i U-15 1. div. I bedes overveje grundigt, om I har holdet og spillerne, der passer overens med jeres tilmelding. Jo mere bevidste I er om disse forhold, når I tilmelder jeres respektive hold, jo bedre er grundlaget for en god turnering.
- Rækkerne findes under ”Midt”, når de skal findes i HåndOffice.
DELTAGERGEBYR
Tilmeldingsgebyr per hold: 450 kroner eksklusivt dommerudgifter, som efterfølgende afregnes solidarisk jf. de faktiske afgifter hertil.
ALDERSGRÆNSER
Vær opmærksom på at de spillere, som kan deltage i For-turneringen, er spillere, som skal opfylde aldersbetingelserne for turneringen 2024-2025. Se dog nedenfor vedr. dispensation.
- U-15 er spillere, der er født i 2009 og 2010
SPILLETID
- U-15 1. division - 2x20 min. (max. 2 kampe pr. dag)
HOLDFÆLLESSKABER
Anmeldelse af holdfællesskaber skal ske via HåndOffice, senest 5 dage før tilmeldingsfristen (senest den 3. august). Hold, som man ønsker holdfællesskab i, kan først tilmeldes, når ansøgning om holdfællesskab er godkendt af den region, som foreningen tilhører.
Hvis et holdfællesskab under For-turneringen erfarer, at man ikke ønsker at deltage i 1. division, og derfor ønsker ophævelse af holdfællesskabsaftalen, skal en sådan meddelelse sendes skriftligt til regionskontoret lige efter For-turneringens afslutning.
SPILUDVIKLING, DISPENSATION
I For-turneringen for U-15 1. division er det for en spiller ikke tilladt at spille på mere end ét hold.
Vær opmærksom på, at aldersdispensationer jf. turneringsreglementet godt kan anvendes i For-turneringen for U-15 1. division.
Med venlig hilsen
Turneringsudvalget DanskHåndbold Midt
Hermed har DanskHåndbold Midt fornøjelsen af at invitere til For-turnering i de ”åbne rækker” i U-9 til U-19 sæsonen 2024-2025.
Formålet med For-turneringen er at skabe den ”gode håndboldkamp” ved, at kampene i den ordinære turnering bliver så jævnbyrdige som overhovedet muligt, og vi derved undgår store niveauforskelle mellem de deltagende hold. Målsætningen er derfor at undgå flest mulige fejlplacerede hold i de åbne rækker.
Det er vigtigt, at I internt i foreningerne er med til at overveje, hvilke rækker jeres respektive hold tilmeldes i. Denne drøftelse burde primært ske mellem foreningsledelsen og de tilknyttede trænere, som selvfølgelig kan tage de enkelte spillere med til råds ved nødvendighed. Et forslag fra Turneringsudvalget er, at der udpeges en ”tilmeldingsansvarlig” i foreningen, som sikrer, at der er overensstemmelse mellem holdenes deltagelse i For-turneringen og holdets egentlig tilmelding i den ordinære turnering.
Alle trænere opfordredes ligeledes til at indgå i dialog med alle andre trænere, når I mødes ved For-turneringen, private stævner mv., hvor I sammen kan drøfte de relevante tilmeldingsforhold for hvert enkelt hold.
Generelt om For-turneringen:
- Tilmeldingen til For-turneringen åbnes d. 26. juni og foregår via HåndOffice, hvor I skal finde rækkerne under ”Midt” i HåndOffice.
- Tilmeldingen lukker igen søndag d. 1. september.
- Der spilles som udgangspunkt i 3, 4 eller 5 holds-puljer med 2 kampe pr. hold
- Op/nedrykning af spillere:
Det er muligt at rykke op/ned på spillere til For-turneringen uden hensyntagen til de normale op/nedrykningsbestemmelser. Dog er det ikke tilladt at spille på to forskellige hold i samme årgang samme dag. - Tilmeldingsgebyret er 300 kroner for alle tilmeldte hold eksklusivt dommerudgifter, som efterfølgende afregnes solidarisk mellem alle hold i rækkerne med den samme gruppering af dommere.
- Hvis man trækker et hold efter d. 1. september, så opkræves der et udtrækningsgebyr.
- DanskHåndbold Midts Turneringsudvalg opfordrer på det kraftigste til, at alle hold som tilmeldes turneringen i de nævnte rækker, deltager i For-turneringen.
- Desuden vil vi meget gerne opfordre til, at alle trænere tager en snak med trænerne fra alle de hold, de møder, og på den måde også får feedback fra dem på, hvad de tænker om holdets niveau, da det er foreningens ansvar, at alle deres hold tilmeldes på det rette niveau, så vi får så gode kampe som muligt i turneringen.
For-turnering: d. 14.09 og 15.09 / Tilmeldingsfrist: søndag den 1. sep.
- Program forventes offentliggjort torsdag den 5. september
Række Piger Drenge
U-19: 2. div. & A-række Lørdag 14.09 Søndag 15.09
U-17: 2. div., A & B-række Lørdag 14.09 Søndag 15.09
U-15: 2. div., A & B-række Lørdag 14.09 Søndag 15.09
U-13: A, B & C-række Lørdag 14.09 Søndag 15.09
U-11: A, B & C-række (Kortbane) Lørdag 14.09 Søndag 15.09
U-9: A, B & C-række (Kortbane) Lørdag 14.09 Søndag 15.09.
Vigtigt!:
Hold, der er tilmeldt For-turneringen, overføres automatisk til den ordinære vinterturnering i den række, som holdet deltog i til For-turneringen, medmindre foreningen udfylder blanket om ønske af ændring af niveau senest søndag d. 15. sep. for at få placeret holdet i en anden række.
Spilletid:
- U-17 og U-19 2. div. + A: 2x20 min.
- U-15 2. Div., A + B: 2x15 min.
- U-13: 2x15 min.
- U-11: Kortbane 2x15 min.
- U-9: Kortbane 2x13 min.
Haltider:
For at vi kan afvikle For-turneringen, er det meget vigtigt, at hver forening melder ind, hvornår man kan afvikle et stævne hjemme i egen hal i weekenden d. 14. + 15. sep., hvor vi afvikler For-turneringen.
Udgangspunktet er, at man altid selv har et hold med, når man afvikler et stævne hjemme i egen hal.
Ledige haltider til For-turneringen i U-9 op til og med U-19 bedes indberettes her:
Ved spørgsmål bedes I rette henvendelse til de turneringsansvarlige i region Midt:
- Rikke Lyngvig rls@danskhaandbold.dk 70 25 52 52.
- Jens Henriksen jhi@danskhaandbold.dk 70 25 52 52.
Med venlig hilsen
Turneringsudvalget DanskHåndbold Midt
Ændringer i 3. division 2024-2025
Fra den kommende sæson ændres strukturen i 3. division. Tidligere havde man 12-holds puljer, men fremover vil man overgå til 6-holds puljer, som det kendes fra Danmarksserien og nedad.
Denne ændring betyder både mindre kørsel og mere dynamik samt reducerer antallet af kampe uden betydning.
Ved ombrydningen i december vil der allerede ske nedrykning til Danmarksserien, hvor nye hold så vil komme op fra. Modellen, der anvendes i Danmarksserien og nedefter, vil nu også blive brugt i 3. division. Nr. 1 og nr. 2 før ombrydningen i hver pulje vil tage henholdsvis 2 og 1 point med over til anden turneringshalvdel.
Efter ombrydningen tilstræbes det, at der maksimalt vil være to gengangere fra den oprindelige pulje. Nummer 1 og nummer 2 vil som udgangspunkt blive placeret i hver sin nye pulje.
Strukturændringen har været undervejs i nogen tid, hvor forskellige udvalg har behandlet diverse scenarier samt vurderet fordele og ulemper.
Turneringsudvalgene vest for Storebælt håber, at klubberne tager godt imod ændringen og er sikre på, at det bliver en succes.
Med venlig og sportslige hilsner
Turneringsudvalgsformændene i DanskHåndbold Nord, Midt og Syd
HALTIDER OG DATOER FOR TURNERINGEN 2024-2025
Alle haller i DanskHåndbold Midt, hvor der plejer at blive spillet turneringskampe, bedes i nedenstående formular angive, hvornår hallen er optaget i sæsonen 2024-2025.
Formularen omhandler både datoer for niveauspil, niveaustævner og turneringskampe.
Formularen skal være udfyldt senest d. onsdag d. 22. maj 2024
DanskHåndbold Nord, Midt og Syds turneringsudvalg har nu gået tilmeldingerne igennem og efter indstillinger fra seedningsudvalgene, er der lavet indplacering i seedningsgrupper for afvikling af Niveauspil for U-19 Liga og 1. division, U-17 1. division.
Seedningsgrupper for U-19 Drenge Liga
Gruppe 1 - Forhåndsudtagende hold
Gruppe 2 - Hold, der skal spille Niveauspil
Seedningsgrupper for U-19 Drenge 1. Division
Gruppe 1 - Alle hold spiller Niveauspil
Seedningsgrupper for U-19 Pige Liga
Gruppe 1 - Forhåndsudtagende hold
Gruppe 2 - Hold, der skal spille Niveauspil
Seedningsgrupper for U-19 Pige 1. Division
Gruppe 1 - Alle hold er Forhåndsudtagende
Seedningsgrupper for U-17 Drenge 1. Division
Gruppe 1 - Forhåndsudtagende hold
Seedningsgrupper for U-17 Pige 1. Division
Gruppe 1 - Forhåndsudtagende hold
Gruppe 2 - Hold, der skal spille Niveauspil
Spilletid og dommerbemanding
Kvinde Liga
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 90 minutter
- Dommere: 2
1. division kvinder
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 90 minutter
- Dommere: 2
2. division kvinder
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 80 minutter
- Dommere: 2
3. Division kvinder
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 80 minutter
- Dommere: 2
Serie Region + 1 kvinder
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 70 minutter
- Dommere: 2
Serie 2 kvinder
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 70 minutter
- Dommere: 1
Serie 3 + 4 kvinder
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommere: 1
U-19 kvinde Liga
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 75 minutter
- Dommere: 2
U-19 kvinde 1. Division
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 70 minutter
- Dommere: 2
U-19 kvinde 2. Division
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 70 minutter
- Dommere: 2
U-19 kvinde A og B
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommere: 1
U-17 Pige Liga
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 75 minutter
- Dommere: 2
U-17 Pige 1. Division
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 70 minutter
- Dommere: 2
U-17 Pige 2. Division
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 70 minutter
- Dommere: 2
U-17 Pige A og B
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommere: 1
U-15 Pige 1. Division
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommere: 2
U-15 Pige 1. Division A
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommere: 2
U-15 Pige 1. Division B
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommere: 2
U-15 Pige 2. Division
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommere: 2
U-15 Pige A, B + C
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommere: 1
U-13 Pige AA
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommere: 2
U-13 Pige A, B + C
- Spilletid: 2X20 min.
- Tid i alt: 50 minutter
- Dommere: 1
U-11 Pige AA
- Spilletid: 2X20 min.
- Tid i alt: 50 minutter
- Dommere: 1
U-11 Pige A, B og C
- Spilletid: 2X20 min.
- Tid i alt: 50 minutter
- Dommere: 1
U-9 Pige A, B og C
- Spilletid: 2X20 min.
- Tid i alt: 50 minutter
- Dommere: 1
U-9 Piger (flere kampe samme dag)
- Spilletid: 2X13 min.
- Tid i alt: 35 minutter
- Dommere: 1
Herre Liga
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 90 minutter
- Dommer: 2
1. division herrer
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 90 minutter
- Dommer: 2
2. division herrer
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 80 minutter
- Dommer: 2
3. division herrer
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 90 minutter
- Dommer:
Serie Region + 1 + 2 herrer
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 70 minutter
- Dommer: 2
Serie 3 + 4 herrer
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommer: 1
U-19 herre Liga
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 75 minutter
- Dommer: 2
U-19 herre 1. Division
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 70 minutter
- Dommer: 2
U-19 herre 2. Division
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 70 minutter
- Dommer: 2
U-19 herre A + B
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommer: 2
U-17 Drenge Liga
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 75 minutter
- Dommer: 2
U-17 Drenge 1. Division
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 70 minutter
- Dommer: 2
U-17 Drenge 2. Division
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 70 minutter
- Dommer: 2
U-17 Drenge A
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommer: 2
U-17 Drenge B
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommer: 1
U-15 Drenge 1. Division
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommer: 2
U-15 Drenge 1. Division A
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommer: 2
U-15 Drenge 1. Division B
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommer: 2
U-15 Drenge 2. Division
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommer: 2
U-15 Drenge A, B + C
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommer: 1
U-13 Drenge AA
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommer: 2
U-13 Drenge A, B og C
- Spilletid: 2X20 min.
- Tid i alt: 50 minutter
- Dommer: 1
U-11 Drenge AA
- Spilletid: 2X20 min.
- Tid i alt: 50 minutter
- Dommer: 1
U-11 Drenge A, B og C
- Spilletid: 2X20 min.
- Tid i alt: 50 minutter
- Dommer: 1
U-9 Drenge A, B og C
- Spilletid: 2X20 min.
- Tid i alt: 50 minutter
- Dommer: 1
U-9 Drenge (flere kampe samme dag)
- Spilletid: 2X13 min.
- Tid i alt: 35 minutter
- Dommer: 1
Tidtager og sekretær ved dommerbord
Dispensation
Alle dispensationer søges igennem HåndOffice.
Link: Find vejledning om dispensationer (se under HåndOffice for foreninger)
Læs mere om dispensationer i Turneringsreglementet §3.4.
Link: Turneringsreglement for øvrige rækker (se under Reglementer)
Protest
Der er ofte spørgsmål til hvorledes man protesterer over hændelser i en kamp.
Kort kan det siges, at en protest skal nedlægges umiddelbart i forbindelse med hændelsen.
Protester over brug af ulovlig spillere kan dog ske indtil 10 dage efter kampen, dog senest 3 dage efter sidste spillerunde.
Såfremt foreningen ikke får medhold i protesten, vil der blive opkrævet et protestgebyr for behandlingen.
Læs mere op protester i Turneringsreglementer for øvrige rækker §8.16.
Link: Turneringsreglement for øvrige rækker (se under Reglementer)
Sommerturneringen
Sommerturneringen
DanskHåndbold Midt vil hermed gerne tilbyde vores foreninger en indendørssommerturnering. Sommerturneringen afvikles i slut april, maj og juni 2024 (uge 18-25) i foreningernes træningstid.
Turneringen skal opfattes som en træningsturnering, og der vil ikke blive spillet frem til en vinder, da det primære er, at holdene får spillet nogle kampe frem mod sommerferien.
Vi tilstræber at lave puljer, så holdene får et passende antal kampe i perioden frem til sommerferien. Puljeinddelingen vil ske efter geografi og niveau, så vidt det er muligt. Så i de rækker, hvor der ikke er tilmeldinger nok til det på en årgang, så vil vi samle holdene på et niveau, hvis det giver mening.
Tilmelding kan ske senest d. 21. april i foreningens HåndOffice under forbund DanskHåndbold Midt eller på blanket.
Stævner for U6, U7 og U8 - og indslusningsstævner U9 og U11 i DanskHåndbold Midt
God læselyst.
Mangler du oplysninger om børnehåndboldstævner, så er du altid velkommen til at tage fat i den lokale børneansvarlige på Ikast-kontoret, Lisbeth Aarup Nielsen, LAN@danskhaandbold.dk
Børnestævner i DanskHåndbold Midt
Vi tilbyder stævner for børnehåndboldhold i Lemvig, Struer, Hostebro, Ringkøbing-Skjern, Herning, Ikast-Brande, Silkeborg, Skanderborg, Favrskov, Århus, Odder, Samsø, Horsens og Hedensted Kommuner og alle andre, der har lyst til at spille med os. Vi tilbyder totalhåndboldstævner for (U5) U6, U7 og U8. Vi tilbyder kortbaneINDSLUSNINGsstævner for U9 og U11 (KUN helt nye håndboldspillere)
Få hele overblikket over stævner i DanskHndbold Midt her:
Stævneplan børnestævner 2024-25 - del 2. Opdateret 14. november 2024
Tilmelding til totalstævner her
I SÆSON 2024-25 udbyder vi:
Totalstævner er for
U5 - en tilmeldingsrække (vi har ikke rammen helt på plads for U5 stævnerne endnu)
U6 - tilmeldingsrækker i mix A og mix B
U7 og U8 - tilmeldingsrækker i drenge ABC, piger ABC og
U7 og U8 - tilmeldingsrækker i U7 mix og U8 mix (mix A hold skal spille i drengerækken)
Kortbanestævne for indslusningshold (dvs KUN helt nye spillere)
U9 og U11 drenge og piger
STÆVNEPLAN 2024-25 som den ser ud nu
Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte
DanskHåndbold Midt
Lisbeth Aarup Nielsen
tlf. 22247190
Ansvarlig for at værdierne i Totalhåndbold efterleves, og foreningen er forpligtet til at tage en konstruktiv dialog med trænere og forældre, der ikke lever op til værdierne.
Foreningen
- afholder udgiften til halleje. Husk at booke hallen fra kl. 9 - 16.
- sørger for de rigtige bolde er til rådighed til stævnet.
- sørger for 2 sæt overtrækstrøjer i børnestørrelse
- er ansvarlig for at opstille mål og i øvrigt klargøre banerne.
- påsætter banenumre, så de er tydelig placeret
- varetager tidtagningen ved dommerbordet. Er der kampe på flere baner samtidig, starter alle kampe på samme tid.
- står for det praktiske ved stævnet
Der udsendes fra kredskontoret en stævne plan ca. en uge inden stævnet.
Ved holdudeblivelse (eller fejl i stævneplanen) uden afbud, skal stævnearrangøren prøve at finde en modstander i hallen, således kampen kan afvikles
Det er ikke jer som arrangør, der skal varetage vejlederrollen, det er som udgangspunkt, det hold der står som hjemmehold, der skal stille med en vejleder i kampen
Stævnevært i DanskHåndbold Midt? - kontakt Lisbeth Aarup Nielsen på mail LAN@danskhaandbold.dk
Uddannelsesinfo
Info om uddannelse i DanskHåndbold Midt
Din forening skal ha' en uddannelsesambassadør...
I DanskHåndbold Midt har vi nemlig et mål om at udbyde moduler på vores Børnetræner- og Træneruddannelse ud fra, hvad jeres behov i foreningen er. Så i stedet for at vi tilrettelægger vores kursuskalender uden at kende til jeres egentlige behov, så drømmer vi om, at I som forening bliver en aktiv medspiller og fortæller os, hvad jeres trænere har af ønsker og behov.
Hvad er en Uddannelsesambassadør...
En Uddannelsesambassadør er en udvalgt person i jeres forening, som har ansvaret for at finde ud af, hvad klubbens trænere har af præcise behov og ønsker.
Måske har I en masse forældretrænere, som har brug for et særligt tilrettelagt forløb, som kan give dem konkrete redskaber og viden til at lave god håndboldtræning? Eller måske har I en flok af engagerede ungdomstrænere, som ønsker at tage moduler på vores Træneruddannelse?
Det ved vi kun, hvis I fortæller os det.
Derfor er det alfa og omega, at I som forening udpeger en Uddannelsesambassadør, som bliver tovholder på at indsamle viden om trænernes ønsker og behov for derefter at lægge en uddannelsesplan sammen med én af vores foreningskonsulenter.
Kære U13-træner - dette her handler om dig.
Du har nuværende tidspunkt forhåbentligt hørt om, at DanskHåndbold Midt udbyder Åben Kompetencetræning for U13-spillere. En vigtig del af tankerne bag Åben Kompetencetræning er, at vi skal have ”trænerne på banen”.
Det mener vi helt bogstaveligt – og det er dig vi tænker på!
Vi kombinerer nemlig Åben Kompetencetræning med 4 inspirationskurser som vi kalder Kompetencekurser. Kompetencekurserne er målrettet U13-trænere! (men hvis der sniger sig en U11- eller U15-træner med er det også okay)
På de 4 Kompetencekurser skal vi nørde:
• Finteteknik
• Skudteknik
• Afleveringsteknik
• individuel forsvarsteknik
– alt sammen på U13 niveau!
Hvert kursus er 3 timer og afholdes i forbindelse med en Åben Kompetencetræning. En stor del af kurset vil være i hallen med spillerne, men vi vil også komme igennem teorien bag hvert enkelt tema. Du kan tilmelde dig via Håndbold appen, hjemmeside eller via HåndOffice.
Der afholdes kurser i alle 5 områder, så det er vigtigt at tilmelde sig der hvor foreningen og spillerne er tilknyttet. Vælg ud fra hvilken kommune din forening ligger i:
Holstebro, Lemvig og Struer kommune:
https://danskhaandbold.dk/danskhandbold-midt/kompetencecenter-holstebro/
Herning og Ringkøbing-Skjern kommune:
https://danskhaandbold.dk/danskhandbold-midt/kompetencecenter-herning/
Silkeborg og Ikast-Brande kommune:
https://danskhaandbold.dk/danskhandbold-midt/kompetencecenter-silkeborg/
Horsens, Hedensted og Skanderborg kommune:
https://danskhaandbold.dk/danskhandbold-midt/kompetencecenter-horsens/
Aarhus, Favrskov, Odder og Samsø kommune:
https://danskhaandbold.dk/danskhandbold-midt/kompetencecenter-aarhus/
Info om Åben Kompetencetræning
Der er vedhæftet et dokument hvor du kan læse meget mere om Åben Kompetencetræning og du kan finde endnu mere info på vores hjemmeside:
https://danskhaandbold.dk/danskhandbold-midt/ (vælg Åben Kompetencetræning i menuen)
Vi afholder traditionen tro Trænerevent (træneruddannelse) i Kr. Himmelfartsdagene.
Næste gang er: torsdag den 29.maj til lørdag den 31. maj 2025 i Skæring
Næste Børnetrænerevent (BTU-kursus weekend) afholdes i august 2025. Nærmere info senere.
Trille-Trolle kursus i din forening Hvad er Trille-Trolle Håndbold?
Trille-Trolle er et træningstilbud til U5 (2-5 år), hvor det ofte er trænere og forældre uden erfaring, der er med børnene på gulvet.
Trille-Trolle kurset hjælper med at klæde trænerne på med øvelser og praktik i hallen.
Trille-Trolle kurset bygger på gode erfaringer fra de klubber, der har arbejdet med denne målgruppe igennem flere år.
Formålet er at skabe en sjov og legende indgangsvinkel til træningsaktiviteterne gennem en træning hvor motorik, bold og begejstring er i højsædet.
Praktisk info:
• Sted: Hos jer eller i samarbejde med naboforeningen
• Lokale: I stiller et mødelokale og hal til rådighed (der skal være mulighed for at tilsluttet en projektor)
• Varighed: 3 timer
• Tidspunkt: I bestemmer Dato: I bestemmer
• Forplejning: F.eks. sandwich er inkl. deltagerprisen
• Pris per deltager: Kr. 295,00 (eller kr. 2.400,00 som et foreningskursus)
Husk at de fleste foreninger kan få refusion for kursusudgifter, så husk at søge det hos foreningens hjemkommune.
Har du spørgemål vedr. refusion af kursusudgifter så kontakt foreningskonsulenten.
√ DanskHåndbold Midt stiller med kursusmateriale og instruktør.
√ Som værtsforening stiller i mødelokale og hal til rådighed for kurset.
√ Foreningens egne Trille-Trolle spillere bruges som medier på kurset.
√ Der er et max deltagerantal på 20 kursister.
Vil du høre nærmere om ”Trille-Trolle kurser”, så tag fat i en vores forningskonsulenter.
Uddannelse af kortbanedommere
Dommere/vejledere til de lokale U9 og U11 rækker i DanskHåndbold Midt.
Foreningerne skal selv dømme/vejlede kampene i U9 og U11 i B- og C-rækkerne i forbindelse med den kommende turnering. DanskHåndbold Midt tilbyder derfor et ”Døm-selv-kursus”, så alle foreninger kan være klar på opgaven til sæsonstart.
Kurset henvender sig til trænere, forældre og spillere i foreningen og vi har rigtig gode erfaringer med, at aktivere ungdomsspillerne i aldersgrupperne U13, U15 og U17 som ”døm-selv-dommere”.
Praktisk info:
• Sted: Hos jer eller i samarbejde med naboforeningen
• Lokale: I stiller et lokale og hal til rådighed (der skal være mulighed for at tilsluttet en projektor)
• Varighed: 3 timer Tidspunkt: I bestemmer
• Dato: I bestemmer Forplejning: F.eks. sandwich er inkl. deltagerprisen
• Pris per deltager: Kr. 300,00 (eller kr. 2.400,00 som et foreningskursus)
Husk at de fleste foreninger kan få refusion for kursusudgifter, så husk at søge det hos foreningens hjemkommune. Har du spørgemål vedr. refusion af kursusudgifter, så kontakt foreningskonsulenten.
√ DanskHåndbold Midt stiller med kursusmateriale og instruktør.
√ Som værtsforening stiller i mødelokale og hal til rådighed for kurset.
√ Der skal ikke bruges medier til Kortbanedommerkurset.
√ Der er et max deltagerantal på 20 kursister.
Vil du høre nærmere om ”kortbanedommerkurset” eller andre uddannelsesmuligheder i DanskHåndbold Midt, så tag fat i en af vores foreningskonsulenter.
Lokale foreningskurser
Hvis I har svært ved at passe de fastlagte uddannelsesdage ind i en travl kalender, så kommer vi gerne til jer. Hvis I i foreningen samler et passende antal deltagere, så afholder vi gerne kurser og hele uddannelsesmoduler hos jer.
Kontakt foreningskonsulenten for mere information eller endnu bedre, snak med foreningskonsulenten om hvordan I finder en Uddannelsesambassadør i jeres forening.
Uddannelse i DanskHåndbold
DanskHåndbold tilbyder en lang rækker uddannelser på mange forskellige niveauer:
Læs mere om uddannelser i DanskHåndbold
Vi har også samlet alle uddannelses og -kursustilbud i en samlet kursuskalender.
Regional træning
Der inviteres løbende til regional træning og nationale samlinger. Se mere information samt datoer for træningerne her.
Regional Talenttræning 2024-25 i DanskHåndbold Midt (østjylland)
|
|
Dato: |
Onsdag den 25. september 2024 |
Sted: |
Skæringhallen, Skæringskolevej, 200, 8250 Egå |
U-15: |
Kl. 17.00-18.45 - 2. års (mødetid/omklædt kl. 16.45) |
U-17: |
Kl. 19.15-21.00 - begge årgange (mødetid/omklædt kl. 19.00) |
|
|
Dato: |
Onsdag den 30. oktober 2024 |
Sted: |
Vibyhallerne, Skanderborgvej 224, 8260 Viby J |
U-15: |
Kl. 19.00-21.00 - 2. års (mødetid/omklædt kl. 18.45) |
|
|
Dato: |
Tirsdag den 26. november 2024 |
Sted: |
Arena Midt, Hasselvej 15, 8620 Kjellerup |
U-15: |
Kl. 17.00-18.45 - 2. års (mødetid/omklædt kl. 16.45) |
U-17: |
Kl. 19.15-21.00 - begge årgange (mødetid/omklædt kl. 19.00) |
|
|
Dato: |
Tirsdag den 14. januar 2025 |
Sted: |
Arena Midt, Hasselvej 15, 8620 Kjellerup |
U-15: |
Kl. 17.00-18.45 - 1. års (mødetid/omklædt kl. 16.45) |
U-15: |
Kl. 19.15-21.00 - 2. års (mødetid/omklædt kl. 19.00) |
|
|
Dato: |
Onsdag den 26. februar 2025 |
Sted: |
Klank Idrætscenter- AVK Hallen, Baunevej 11, 8464 Galten |
U-15: |
18.00-20.00 - 2. års (mødetid/omklædt kl. 17.45) |
|
|
Dato: |
Onsdag den 2. april 2025 |
Sted: |
Vibyhallerne, Skanderborgvej 224, 8260 Viby J |
U-15: |
Kl. 17.00-18.45 - 1. års (mødetid/omklædt kl. 16.45) |
U-17: |
Kl. 19.15-21.00 – begge årgange (mødetid/omklædt kl. 19.00) |
|
|
Dato: |
Onsdag den 21. maj 2025 |
Sted: |
Skæringhallen, Skæringskolevej, 200, 8250 Egå |
U-15: |
Kl. 17.00-18.45 - 1. års (mødetid/omklædt kl. 16.45) |
U-15: |
Kl. 19.15-21.00 - 2. års (mødetid/omklædt kl. 19.00) |
Regional Talenttræning 2024-25 i DanskHåndbold Midt (vestjylland)
|
|
Dato: |
Onsdag den 25. september 2024 |
Sted: |
Sportscenter Ikast, Stadion Alle 2B, 7430 Ikast |
U-15: |
Kl. 18.00-20.00 - 2. års (mødetid/omklædt kl. 17.45) |
|
|
Dato: |
Onsdag den 30. oktober 2024 |
Sted: |
Sportscenter Herning, Holingknuden 3, 7400 Herning |
Møde: |
Klubtrænermøde kl. 19.45-20.30 |
U15 og U17: |
Kl. 18.00-20.00 Positionsspecifik træning |
|
|
Dato: |
Onsdag den 27. november 2024 |
Sted: |
Sportscenter Ikast, Stadion Alle 2B, 7430 Ikast |
U-15: |
Kl. 18.00-20.00 - 2. års (mødetid/omklædt kl. 17.45) |
|
|
Dato: |
Onsdag den 15. januar 2025 |
Sted: |
Sportscenter Ikast, Stadion Alle 2B, 7430 Ikast |
U-15: |
Kl. 17.00-18.45 - 1. års (mødetid/omklædt kl. 16.45) |
U-15: |
Kl. 19.15-21.00 - 2. års (mødetid/omklædt kl. 19.00) |
|
|
Dato: |
Onsdag den 26. februar 2025 |
Sted: |
Sportscenter Herning, Holingknuden 3, 7400 Herning |
U-15: |
Kl. 17.00-18.45 - 2. års (mødetid/omklædt kl. 16.45) |
U-17: |
Kl. 19.15-21.00 – begge årgange (mødetid/omklædt kl. 19.00) |
|
|
Dato: |
Onsdag den 2. april 2025 |
Sted: |
Sportscenter Herning, Holingknuden 3, 7400 Herning |
U-15: |
Kl. 18.00-20.00 - 1. års (mødetid/omklædt kl. 17.45) |
|
|
Dato: |
Torsdag den 22. maj 2025 |
Sted: |
Voel-hallerne, Sorringvej 28, 8600 Silkeborg |
U-15: |
Kl. 17.00-18.45 - 1. års (mødetid/omklædt kl. 16.45) |
U-15: |
Kl. 19.15-21.00 - 2. års (mødetid/omklædt kl. 19.00) |
Regional Talenttræning 2024-25 i DanskHåndbold Midt (østjylland)
|
|
Dato: |
Onsdag den 25. september 2024 |
Sted: |
Skæringhallen, Skæringskolevej, 200, 8250 Egå |
U-15: |
Kl. 17.00-18.45 - 2. års (mødetid/omklædt kl. 16.45) |
U-17: |
Kl. 19.15-21.00 - begge årgange (mødetid/omklædt kl. 19.00) |
|
|
Dato: |
Onsdag den 30. oktober 2024 |
Sted: |
Vibyhallerne, Skanderborgvej 224, 8260 Viby J |
U-15: |
Kl. 19.00-21.00 - 2. års (mødetid/omklædt kl. 18.45) |
|
|
Dato: |
Tirsdag den 26. november 2024 |
Sted: |
Arena Midt, Hasselvej 15, 8620 Kjellerup |
U-15: |
Kl. 17.00-18.45 - 2. års (mødetid/omklædt kl. 16.45) |
U-17: |
Kl. 19.15-21.00 - begge årgange (mødetid/omklædt kl. 19.00) |
|
|
Dato: |
Tirsdag den 14. januar 2025 |
Sted: |
Arena Midt, Hasselvej 15, 8620 Kjellerup |
U-15: |
Kl. 17.00-18.45 - 1. års (mødetid/omklædt kl. 16.45) |
U-15: |
Kl. 19.15-21.00 - 2. års (mødetid/omklædt kl. 19.00) |
|
|
Dato: |
Onsdag den 26. februar 2025 |
Sted: |
Klank Idrætscenter- AVK Hallen, Baunevej 11, 8464 Galten |
U-15: |
18.00-20.00 - 2. års (mødetid/omklædt kl. 17.45) |
|
|
Dato: |
Onsdag den 2. april 2025 |
Sted: |
Vibyhallerne, Skanderborgvej 224, 8260 Viby J |
U-15: |
Kl. 17.00-18.45 - 1. års (mødetid/omklædt kl. 16.45) |
U-17: |
Kl. 19.15-21.00 – begge årgange (mødetid/omklædt kl. 19.00) |
|
|
Dato: |
Onsdag den 21. maj 2025 |
Sted: |
Skæringhallen, Skæringskolevej, 200, 8250 Egå |
U-15: |
Kl. 17.00-18.45 - 1. års (mødetid/omklædt kl. 16.45) |
U-15: |
Kl. 19.15-21.00 - 2. års (mødetid/omklædt kl. 19.00) |
Regional Talenttræning 2024-25 i DanskHåndbold Midt (vestjylland)
|
|
Dato: |
Onsdag den 25. september 2024 |
Sted: |
Sportscenter Ikast, Stadion Alle 2B, 7430 Ikast |
U-15: |
Kl. 18.00-20.00 - 2. års (mødetid/omklædt kl. 17.45) |
|
|
Dato: |
Onsdag den 30. oktober 2024 |
Sted: |
Sportscenter Herning, Holingknuden 3, 7400 Herning |
U-15: |
Kl. 17.00-18.45 - 2. års (mødetid/omklædt kl. 16.45) |
U-17: |
Kl. 19.30-21.00 - begge årgange (mødetid/omklædt kl. 19.15) |
|
|
Dato: |
Onsdag den 27. november 2024 |
Sted: |
Sportscenter Ikast, Stadion Alle 2B, 7430 Ikast |
U-15: |
Kl. 18.00-20.00 - 2. års (mødetid/omklædt kl. 17.45) |
|
|
Dato: |
Onsdag den 15. januar 2025 |
Sted: |
Sportscenter Ikast, Stadion Alle 2B, 7430 Ikast |
U-15: |
Kl. 17.00-18.45 - 1. års (mødetid/omklædt kl. 16.45) |
U-15: |
Kl. 19.15-21.00 - 2. års (mødetid/omklædt kl. 19.00) |
|
|
Dato: |
Onsdag den 26. februar 2025 |
Sted: |
Sportscenter Herning, Holingknuden 3, 7400 Herning |
U-15: |
Kl. 17.00-18.45 - 2. års (mødetid/omklædt kl. 16.45) |
U-17: |
Kl. 19.30-21.00 – begge årgange (mødetid/omklædt kl. 19.15) |
|
|
Dato: |
Onsdag den 2. april 2025 |
Sted: |
Sportscenter Herning, Holingknuden 3, 7400 Herning |
U-15: |
Kl. 18.00-20.00 - 1. års (mødetid/omklædt kl. 17.45) |
|
|
Dato: |
Torsdag den 22. maj 2025 |
Sted: |
Voel-hallerne, Sorringvej 28, 8600 Silkeborg |
U-15: |
Kl. 17.00-18.45 - 1. års (mødetid/omklædt kl. 16.45) |
U-15: |
Kl. 19.15-21.00 - 2. års (mødetid/omklædt kl. 19.00) |
Talenttrænere
Talentansvarlige: | Område: | Mail/tlf.: |
Tobias Thorsen | Midt-øst | tsth@danskhaandbold.dk |
Ole Damgaard | Midt-vest | 6130 3604 |
Talenttrænere: | ||
Casper Brunsgaard Jensen | Midt-øst | |
Magnus Guldager | Midt-øst | |
Magnus Plauborg | Midt-øst | |
Jonas Dagnbol | Midt-vest | |
Jacob Hessellund | Midt-vest | |
Mathias Helt | Midt-vest | |
Målvogtertrænere: | ||
Mads Andersen | Målvogtertræner | |
Fysioterapeut: | ||
Leah Bæk | Midt-vest |
Talentansvarlige: | Område: | Mail: |
Jes Nielsen | Midt-øst | jesn@danskhaandbold.dk |
Thomas Høst | Midt-vest | tho@danskhaandbold.dk |
Talenttrænere: | ||
Sofie Vejling | Midt-øst | |
Jacob Teilmand | Midt-øst | |
Morten Bollerup | Midt-vest | |
Jonas Dyrborg | Midt-vest | |
Målvogtertrænere: | ||
Lukas Röwekamp Iwersen | Målvogtertræner | |
Invitationskriterier
Som led i målet om at dyrke forskelligheden og holde tragten så bred som muligt forsøger vi os med såkaldte invitationskriterier ift. de regionale træninger. Det vil fremgår på invitationen hvilket invitationskriterie, der er gældende for den enkelte træning.
1. års U15
Uge 3/4 |
Uge 12/13 |
Uge 21 |
Inspirations-træning |
Inspirations-træning |
Inspirations-træning |
2. års U15
Uge 38/39 |
Uge 43/44 |
Uge 48/49 |
Uge 3/4 |
Uge 8/9 |
Uge 21 |
Inspirations-træning |
Pladsspecifik træning |
Pladsspecifik træning |
Skjult potentiale |
Inspirations-træning |
Inspirations-træning |
U17
Uge 38/39 |
Uge 43/44 |
Uge 48/49 |
Uge 8/9 |
Uge 13/14 |
Inspirations-træning |
Ikke med på NS |
Inspirations-træning |
Ikke med på NS |
Inspirations-træning |
Et åbent kriterie, som defineres af de talentansvarlige i den givne region, men her ønsker vi som udgangspunkt at give så mange forskellige spillere inspiration til deres træning hjemme i klubben. Disse er ofte placeret i enten starten eller slutningen af en sæson.
Her vil vi prioritere at invitere spillere på en given position i kombinationen bagspiller/streg/målvogter og bagspiller/fløj/målvogter
Dette kriterie dækker over spillere der fx har lav træningsalder, sent fødselskvartal, lille fysisk mm. Det kan også være spillere der spiller i en lille klub, eller i en lavere række.
Dette kriterie er kun aktuelt for U17. Tre gange på en sæson indkaldes der spillere til nationale samlinger og her vil der typisk blive indkaldt ca. 50-55 spillere. Spillere der ikke bliver indkaldt til den nationale samling, vil blive prioriteret til den regionale træning der er placeret omkring de nationale samlinger.
Åben Kompetencetræning - et tilbud til alle U13 spillere og deres trænere.
Der er mange gode grunde til at udbyde Åben Kompetencetræning og dem vil vi gerne fortælle mere om her. Kort fortalt er Åben Kompetencetræning sandkassen hvor der udvikles tryghed, relationer og individuelle håndboldfaglige kompetencer, og det er her hvor det holistiske træningsmiljø bliver til virkelighed.
Når vi kalder træningen for Åben Kompetencetræning skal det tages helt bogstaveligt – begge dele, faktisk. Åben betyder nemlig at træningen er åben for alle U13-spillere der har lyst til at deltage. Kompetencetræning betyder at der er fuld fokus på at inspirere og udvikle individuelle færdigheder.
Den mest indlysende grund til at afholde Åben Kompetencetræning er naturligvis, at spillerne oplever det er sjovt! Spillerne kan komme og opleve træningen på en anden måde end hjemme i foreningen og derved få ny inspiration. At træningen er Åben for alle gør det muligt at følges med venner/veninder og have den tryghed der ligger i det. Der er samtidig også en god chance for at få nye venskaber.
På den lidt længere bane kan det også skabe tryghed at kende spillere fra andre foreninger, for eksempel hvis man som spiller, er så dygtig at blive inviteret til Talenttræning senere hen.
Tryghed er afgørende for indlæring og trivsel – og det gælder alle uanset alder. Det har derfor en kæmpe betydning for spillerne at deres trænere hjemme fra foreningen også er med – altså med helt inde på halgulvet.
Vi har erfaret at samarbejdet på gulvet omkring øvelserne og den gode faglige dialog mellem Kompetencetrænerne og trænerne fra foreningerne skaber et fællesskab og et netværk som har en positiv effekt der rækker langt ud over Åben Kompetencetræning.
Åben Kompetencetræning er samtidig en træneruddannelse som er målrettet U13-trænere og vi forventer at de foreninger der har spillere med til Åben Kompetencetræning også deltager på de trænerkurser der er tilknyttet i forbindelse med træningen.
Første del af kursusforløbet er et intromøde hvor vi åbner op for træningsappen XPS Sideline. Trænere i foreningen vil kunne få adgang via appen til det materiale og de øvelser som bruges i forbindelse med Åben Kompetencetræning, samt video og supplerende øvelser.
Åben Kompetencetræning udbydes i samarbejde med Elitekommunerne Holstebro, Herning, Silkeborg, Horsens og Aarhus
DanskHåndbold Midt udbyder Åben Kompetencetræning i et tæt samarbejde med alle fem Elitekommuner i regionen. Det betyder i praksis at DanskHåndbold Midt er inddelt i fem Kompetencecentre med afsæt i en Elitekommune, som vil dække hele DanskHåndbold Midt, inklusiv alle kommuner og foreninger.
Åben Kompetencetræning består i praksis af seks træningspas, et intromøde og fire trænerkurser der er fordelt geografisk rundt blandt de forskellige kommuner i hver af de fem kompetencecentre.
Du kan læse mere om samarbejdet mellem DanskHåndbold og Elitekommunerne her
Geografisk opdeling af Kompetencecentre i DanskHåndbold Midt
Foreningsinfo
Har du spørgsmål om håndbold-tilbud eller foreningsdrift, så tøv ikke med at kontakte din lokale foreningskonsulent - det er ganske gratis. Konsulenten har ingen bestemte træffetider, og kan derfor kontaktes når det passer foreningerne.
Foreningskonsulenter i DanskHåndbold Midt:
Anders Fredsgaard
Aarhus, Silkeborg og Favrskov kommune
Thomas Kristian Andersen
Lemvig, Struer, Holstebro, Herning og Ringkøbing-Skjern kommune
Kristian Olsen
Skanderborg, Horsens, Hedensted, Samsø, Odder og Ikast-Brande kommune
Dommerbestilling
Husk at bestille dommere i god tid - gerne i op til 14 dage før kampen(e). Ved større stævner skal bestillingen ske mindst 3 uger før.
Foreningerne har mulighed for at bruge egne dommere i forbindelse med afviklingen af træningskampe. Det skal præciseres, at foreningerne kun må kontakte og bruge dommere, som har klubtilhørsforhold til den pågældende forening.
Dommerne må i træningskampe mm. dømme en række højere, end de normalt gør i turneringen.
Afregning
Dommerafregningen sker via regionskontoret på samme måde som turneringskampe. Fakturaen sender altid til den forening, der har bestilt dommerne. Det samme gælder, hvis kampen aflyses eller skal ændres, så vil ændrings- og aflysningsgebyret blive sendt til den forening, der har bestilt dommerne, når der er tale om træningskampe.
Turneringsudgifter for DanskHåndbold Midt
Nedenfor finder I oversigten over holdgebyrer og dommerudgifter i DanskHåndbold Midt for sæsonen 2024-2025
Regionens love
Håndboldkaravanen
Karavanen ruller igen i 2023 i Dansk Håndbold Midt og din forening skal med?
Håndboldkaravanen er et sjovt event, der kommer ud på den lokale skole sammen med den lokale håndboldforening. På karavanen vil der være sjov håndboldtræning, forskellige håndboldlege og motoriske udfordringer således børnene bliver nysgerrige på at spille mere håndbold i jeres forening.
Et besøg af håndboldkaravanen hjælper foreninger med at:
- promovere jeres håndboldtilbud og inspirere børnene til at starte på en sjov og sund fritidsaktivitet hos jer.
- give børnene en rigtig god oplevelse med leg, spil og bevægelse
- inspirere lærere til undervisning i håndbold.
- skabe samarbejde mellem håndboldklub og skole.
Håndboldkaravanen er mere end et besøg i skoletiden!
Som en del af håndboldkaravanen skal alle foreninger vælge deres fokuspunkt/er omkring karavanebesøget i skolen.
Fokuspunkterne hjælper, udvikler og styrker din forening og er obligatorisk for alle.
Læs mere om fokuspunkterne nedenfor.
Ønsker du yderligere oplysninger om håndboldkaravanen, skal du kontakte foreningskonsulenterne.
Målgruppen er børn på 0. til og med 4. klassetrin på den/de skoler, der er beliggende i jeres nærområde.
På karavanen kan børnene prøve kræfter med præcisionskast på lærred med Niklas Landin, skyde på fartmåler, gennemføre motorikbane, trylle med bolden og selvfølgelig skal der også spilles totalhåndbold.
Karavanen har ”personale” med rundt på touren. Instruktøren vil være med på besøgene, og have planlagt alle aktiviteterne på dagen. Alle materialer der skal bruges, er ligeledes med i karavanebilen.
- rekrutteringsfoldere, der er tilgængelig på hjemmesiden.
- en håndboldkaravane instruktør, som styrer frivillige, lærere og elever igennem håndboldkaravanens aktiviteter.
- konsulentbistand før, under og efter håndboldkaravane besøget.
- Når foreningen har fået godkendt Karavane-ansøgningen, skal foreningen selv aftale (dato/tid) med skolen om besøg af håndboldkaravanen.
- Foreningen skal være klar til at modtage nye medlemmer. Have trænere, træningstider og evt kamptilbud på plads for de implicerede årgange.
- Foreningen skal tage stilling til hvilket fokus der skal være en del af karavanebesøget. Se næste blok.
- Foreningen skal have en tovholder koordinering med DHF konsulent og skole.
- Foreningen skal stille med frivillige som kan hjælpe afvikling af karavanebesøget på den aftalte dag.
- Foreningen skal, evt i samarbejde med skolen, stille faciliteter til rådighed (håndboldhal)
Fokus 1: Den gode velkomst
Hvordan inkluderer vi bedst muligt de nye medlemmer på holdene? Både socialt og på banen?
Hvordan sikrer vi en træning, der er sjov og udfordrende for alle, uanset niveauforskelle?
De nye forældre – Hvem sikrer at de får de relevante oplysninger om hold, foreningens kultur og kontingentbetaling?
Fokus 2: Optimering af træningsmiljøet
Fokus på det fundament, der skaber den gode børnetræning. Hvad motiverer vores børnespillere? Hvordan imødekommer vi det og sikrer, at der er masser af individuelle øvelser og bevægelse i træningen?
Hvilke hjælpemidler (træningsplaner og app) har DHF som kan bruges?
Fokus 3: Uddannelse af trænere
Viden og sparring om muligheder for brug af børnetræneruddannelse til jeres børnetrænere. Både for at skabe et bedre produkt her og nu, men også sikre en progression i trænerens niveau.
Fokus 4: Implementering af ungtrænere
Hvordan bruger vi bedst vores ungtrænere i vores børnetræning? Hvordan sikrer vi, at børnene får den bedst mulige træning – mens vi samtidig sikrer en udvikling af vores ungtrænere?
Fokus 5: Andet?
Hvis din forening har specifikke ønsker til andet fokus, kan det beskrives i ansøgningen nedenfor. Det kunne være et opfølgende skolestævne efter karavanebesøget eller lignende.
- Skolen får inspirationsmateriale, der indeholder seks lektioner med lege og aktivitetsbeskrivelser. Skolen får dermed inspiration til hvordan de efterfølgende kan få håndbold og bevægelse i idrætstimerne. Inspirationsmaterialet kan endvidere downloads - se mere i boksen til højre.
Inspirationsmaterialet til skoler er et uddrag af Fit First, som er udarbejdet af SDU, DIF og Team Danmark i samarbejde med 10 specialforbund, heriblandt DanskHåndbold.
- Skolen skal stille min. to undervisere/hjælpere til rådighed pr. modul. De skal varetage de pædagogiske opgaver i forbindelse med børnenes deltagelse.
Håndboldens Dag
Håndboldens Dag giver jeres forening mulighed for at vise alle jeres gode håndboldaktiviteter frem til alle i byen.
Læs mere om Håndboldens Dag 365
Genvejen til vigtige formularer i DanskHåndbold Midt
Bestilling af dommere:
Bestilling af dommere til alle kampe i DanskHåndbold Midts område skal ske gennem kontoret. Det gælder også DGI-kampe, Jysk Cup, LP-kampe, Elite Cup, træningskampe, Cups og lignende. Dog skal dommere til liga og 1. div. kampe i senior rækkerne bestilles direkte hos DHF.
Da vi i DanskHåndbold Midt har et meget højt sportsligt niveau med mange divisions- og ligahold på både senior- og ungdomsplan, har vi oplevet et øget pres på brugen af vore dommere i forbindelse med afviklingen af træningskampe med videre.
I den forbindelse vil vi gerne opfordre til, at foreningerne bestiller dommere til træningskampe mv. så tidligt som muligt. Påsætningen vil blive prioriteret i den rækkefølge, som bestillingerne modtages. Det betyder, at vi for at kunne dække alle kampe evt. vil bruge dommere fra nabokredsene de dage, hvor vore egne dommere er påsat.
Bestillingen skal dog ske mindst 5 hverdage før for enkeltkampe. Træningsstævner skal bestilles i god tid, og stævner med mere end 5 kampe aftales med kontoret og skal bestilles mindst 14 dage før stævnets start. Ved stævner med mere end 50 kampe skal bestillingen af dommere ske mindst 21 dage før. Dvs. at kampene skal være sendt til kontoret på et specielt Excel-ark på dette tidspunkt.
Foreningerne har dog ret til at bruge egne dommere i forbindelse med afviklingen af træningskampe. Det gælder også i 2-dommerkampe. Det skal præciseres, at foreningerne kun må kontakte og bruge dommere, som har klubtilhørsforhold til den pågældende forening.
Foreningen er selv ansvarlig for evt. afregning samt forsikringsforhold, hvis den benytter egne dommere.
I alle andre tilfælde skal dommerne bestilles gennem kontoret, som så efterfølgende sørger for opkrævning og afregning af dommerne til den forening, der har bestilt dommerne.
Dommerne må i træningskampe mm. dømme en række højere, end de normalt gør i turneringen.
Bemærk at dommerne kun må dømme den bestilte spilletid (f.eks. 2x30 min. eller 2x25 min.)
Aflysning mindre end 24 timer (1 døgn) før kampstart: 500,- kr. (Opkræves hos den forening, der har bestilt dommerne, uanset hvem der er skyld i aflysningen)
Aflysning mellem 1 og 5 dage før kampstart: 300,- kr. (Opkræves hos den forening, der har bestilt dommerne, uanset hvem der er skyld i aflysningen)
For ændring af spilledato, klokkeslæt og spilletid efter bestillingen er afgivet, opkræves et gebyr på 300,- kr. Gebyret opkræves hos den forening, der har bestilt dommerne, uanset hvad årsagen til ændringen er.
Til alle turneringskampe og pokalkampe sørger kredsen for påsætning af dommere, såfremt kampen er fastsat mindst 5 dage før.
Har I behov for at sende afbud til en kamp, bedes I udfylde formularen henunder. Gerne så tidlig som muligt og meget gerne inden kl. 14.00 på hverdage for kampe den samme dag samt fredag inden kl. 12.00 for kampe i weekenden, så vi ikke har dommere og hold til at stå ude ved kampe, der ikke bliver spillet.
Såfremt afbuddet kommer inden for kontorets åbningstid, så har vi efterfølgende mulighed for at give dommerne besked om, at kampen er aflyst. Det er altid god stil, at man selv giver modstanderne besked om, at man ikke møder op til en fastsat kamp. Gerne i så god tid som muligt. Hvis afbuddet kommer så sent, at vi ikke har mulighed for at få dommerne taget af, så kan der efterfølgende opkræves dommerhonorarer samt kørsel til dommerne ud over afbudsgebyret.
I bedes desuden orientere modstanderholdet om, at I ikke møder op, så de ikke står og venter på jer ude i hallen.
Afbudsgebyret er 1.000,- kr. 1. gang et hold sender afbud i alle de lokale rækker. Ved gentagelse af afbud fra det samme hold i den samme turneringsrunde er afbudsgebyret 2.000 kr.
Et hold kan melde afbud til kamp op til 2 gange i en turneringsrunde i de lokale rækker. Ved flere afbud i samme turneringsrunde kan turneringsledelsen udelukke holdet af turneringen.
Afbud til kampe uden for DanskHåndbold Midts område bedes sendt til den region, hvor kampen skal spilles, og skal derfor ikke laves på nedenstående blanket.
Kun et hold pr. formular.
Brug dette link
Blanket til ændring af niveau efter For-turneringen