Mail: Danskhaandboldsyd@danskhaandbold.dk
Telefon: 70 27 47 47
CVR nummer: 43855204
Kontor - Vejen
Jacob Gades Allé 1
6600 Vejen
Kontor - Odense
Stadionvej 50 C
5200 Odense V
Telefoniske åbningstider:
Mandag: Kl. 10.00 - 15.30
Tirsdag: Kl. 09.00 - 15.30
Onsdag: Kl. 09.00 - 15.30
Torsdag: Kl. 09.00 - 15.30
Fredag: Kl. 09.00 - 13.00
Lørdag: Lukket
Søndag: Lukket
Vagttelefon:
Tlf.: 70 27 47 47
Dommervagt: Lørdag og søndag kl. 09.00 - 11.00
- Hvis en dommer skal melde afbud / besked om aflyste kampe, manglende dommere el. lign.)
Medarbejdere
Konsulenter
Bestyrelse
Turneringsudvalg
Børneudvalg
Medlem
Thomas Brandt Nyegaard
Ungeudvalg
Medlem
Mette Sjøberg
Dommerudvalg
Uddannelsesudvalg
![](https://haanda.danskhaandbold.dk/Public/Profile/427659.jpg?v=638576443971007088)
Medlem
Chris Yamato Sawaguchi
![](https://haanda.danskhaandbold.dk/Public/Profile/590397.jpg?v=638576443971163318)
Medlem
Lars Lynge Larsen
![](https://haanda.danskhaandbold.dk/Public/Profile/258024.jpg?v=638576443971319721)
Medlem
Esben Erichsen
Talentudvalg
Turneringer
Her finder du alle regionens turneringer. Du kan også bruge søgefunktionen på forsiden, til at finde specifikke rækker i en turnering.
Turnering 2024-25
INVITATION TIL NIVEAUSPIL FORU-19 LIGA OG 1. DIVISION SAMT U-17 1. DIVISION
Tilmeldingen til Niveauspillet forud den kommende sæson for U-19 Liga og 1. division, U-17 1. division.
For hold i de nævnte rækker er der krav om tilmelding til Niveauspillet, som afvikles i fællesskab for DanskHåndbold SYD, MIDT og NORD, medens DanskHåndbold ØST afvikler deres eget Niveauspil.
Niveauspillet afvikles over disse to weekender:
- Lørdag d. 31. august og lørdag d. 1. september (uge 35).
- Lørdag d. 7. september og søndag d. 8. september (uge 36).
- I begge weekender spiller pigerne om lørdagen, mens drengene spiller om søndagen.
Tilmeldingsfrist: Torsdag d. 8. august (uge 32).
I forbindelse med Niveauspillet nedsættes der et seedningsudvalg på vegne af begge køn i de respektive rækker. Udvalgene består af trænere/ledere med en stor og bred viden om de enkelte deltagende foreninger, hold, trænere og spillere, suppleret med talenttrænere. Det er udvalgets opgave at seede alle tilmeldte hold i de nævnte rækker, og efterfølgende komme med en indstilling til Turneringsudvalget i DanskHåndbold om hvilke hold, der burde være forhåndsudtaget til vinterturneringen. Derudover giver seedningsudvalgene også sin indstilling til, hvordan de respektive rækker skal struktureres i både Niveauspillet og den ordinære turnering. Det betones dog at det i sidste ende er Turneringsudvalget i DanskHåndbold som træffer de endelige beslutninger herom.
Det er vigtigt at påpege, at hold, der er tilmeldt Niveauspillet, ikke er garanteret en plads i dén respektive række i den ordinære turnering. Det er ligeledes Turneringsudvalget i DanskHåndbold, som på baggrund af indstillingen fra seedningsudvalgene, der afgør hvilke hold der tilbydes en plads i de nævnte rækker. Seedningsudvalgene mødes både før og efter de to Niveauspilsweekender, hvor de slutteligt udarbejder den omtalte indstilling. Ingen resultater fra Niveauspilskampene vil derfor have nogen direkte sportslige konsekvens for et holds deltagelse i den tilmeldte række, da Member of: DIF – EHF – IHF 2 af 3 kampresultaterne kun vil indgå som en del af den vurdering, som seedningsudvalgene netop udarbejder.
Hold tilmeldt Niveauspillet, som desværre ikke tilbydes en plads i dén respektive række i den ordinære turnering er dog garanteret en plads i den nærmest underliggende række.
KONTAKTPERSONER For både drenge og piger i de to årgange vil der blive tilkoblet én administrativ medarbejder, udvalgt fra de forskellige regionskontorer, som får det overordnet ansvar for kampplanlægningen i de respektive rækker, og som samtidig bliver den primære kontaktperson. Disse personer er:
U-19 drenge: Edvard Buus, NORD, emp@danskhaandbold.dk, 76939001
U-19 piger: Lisbeth Sadolin, NORD, lwm@danskhaandbold.dk, 76939004
U-17 drenge: Peter-Tommas Møss, SYD, ptm@danskhaandbold.dk,70274747.
U-17 piger: Jens Henriksen, MIDT, jhi@danskhaandbold.dk, 97473165
TILMELDING AF HOLD
Tilmeldingen til Niveauspillet skal ske via HåndOffice efter de normale procedurer.
Tilmeldingen åbner onsdag den 26. juni.
Vi opfordrer jer alle om at være realistiske og refleksive, når I tilmelder hold til Niveauspillet. I bedes overveje grundigt, om I har holdet og spillerne, der passer overens med jeres tilmelding. Jo mere bevidste I er om disse forhold når I tilmelder jeres respektive hold, jo færre udtrækninger vil der være og dermed grundlag for en bedre turnering.
- Rækkerne findes under ”DanskHåndbold Syd”, når de skal findes i Håndoffice.
DELTAGERGEBYR
Tilmeldingsgebyr per hold: 450 kroner eksklusivt dommerudgifter, som efterfølgende afregnes solidarisk jf. de faktiske afgifter hertil.Member of: DIF – EHF – IHF 3 af 3
DIVERSE INFORMATIONER
ALDERSGRÆNSER
Vær opmærksom på at de spillere som kan deltage i kvalifikationsspillet, er spillere, som skal opfylde aldersbetingelserne for turneringen 2024-25.
• U19 er spillere, der er født i 2005 og 2006
• U17 er spillere, der er født i 2007 og 2008
SPILLETID
• 2 x 25 min. i samtlige kampe – ingen hold spiller mere en 2 kampe pr. dag.
HOLDFÆLLESSKABER
Anmeldelse af holdfællesskaber skal ske via HåndOffice, senest 5 dage før tilmeldingsfristen (altså senest den 3. august). Hold kan først tilmeldes når ansøgning om holdfællesskab er godkendt af den region hvori foreningen tilhører. Hvis et holdfællesskab ikke at kvalificere sig til den dertil tilmeldte række, og derfor ønsker ophævelse af holdfællesskabsaftalen, skal en sådan meddelelse sendes skriftligt til regionskontoret lige efter Niveauspillets afslutning.
SPILUDVIKLING, DISPENSATION OG E-CERTIFIKAT
I Niveauspillet er det for en person ikke tilladt at spille på mere end ét hold. Efterskoler skal selv sørge for at anmode om E-certifikater på de spillere, som er tiltænkt at skulle spille for det tilmeldte hold. Spilleren er ikke spilleberettiget for efterskoleholdet, før denne ansøgning er godkendt af regionskontoret. Vær opmærksom på, at aldersdispensationer jf. turneringsreglementet ikke kan anvendes i hverken Niveauspillet eller i den ordinære turnering for U-19 Liga eller før ombrydningen i U-17 1. division.
Hermed har DanskHåndbold Syd fornøjelsen af at invitere til For-turnering for alle de ”åbne rækker”. Vær gerne opmærksom på, at ”For-turnering” er det nye gældende navn, hvor det sidste år hed ”Niveaustævner”. Vær ligeledes opmærksom på, at der i første weekend kun åbnes rækker for 2. division i U17 og U19, samt U15 1. og 2. division, og U13 A. I de efterfølgende to weekender åbnes der også op for alle andre åbne rækker.
Formålet med For-turneringerne er at finde frem til de enkeltes hold egentlige niveau, for herved at skabe flest mulige gode og jævnbyrdige håndboldkampe i den ordinære turnering, der begynder d. 29/9.
Det er vigtigt, at I internt i foreningerne er med til at overveje, hvilke rækker jeres respektive hold tilmeldes i. Denne drøftelse burde primært ske mellem foreningsledelsen og de tilknyttede trænere, som selvfølgelig kan tage de enkelte spillere med til råds ved nødvendighed. Et forslag er tilmed, at der udpeges en ”tilmeldingsansvarlig” i foreningen, som sikrer, at der er overensstemmelse mellem holdenes deltagelse i For-turneringerne og holdets egentlig tilmelding i den ordinære turnering.
- Alle trænere opfordredes ligeledes til at indgå i dialog med alle andre trænere, når I mødes ved For-turneringerne, hvor I sammen kan drøfte de relevante tilmeldingsforhold.
Generelt om For-turneringerne:
- Tilmeldingen til For-turnering 1 og 2 åbnes mandag den 29. juli
- Der spilles som udgangspunkt i 5 eller 6 holds-puljer med 2 kampe pr. hold
- Der påsættes dommere af regionskontoret til alle kampe.
- Som spiller må du kun spille på ét hold per stævnedag.
- Der må godt anvendes dispensationsspillere.
- Spillere må godt anvendes i nærmest ældre aldersgruppe. - Tilmeldingsgebyret:
- 750 kr. per hold, som spiller med to dommere – alle udgifter er inkluderet.
- 500 kr. per hold, som spiller med én dommer – alle udgifter er inkluderet. - DanskHåndbold Syd opfordrer på det kraftigste til, at alle hold som tilmeldes turneringen i de nævnte rækker, deltager i mindst én For-turnering.
Spilletid:
- U15 (1. div., 2. div., A), U17, U19 & Senior: 2x20 minutter
- U15 (B & C), U13 & U11: 2x15 minutter
Ved spørgsmål bedes I rette henvendelse til turneringsansvarlig Peter-Tommas Møss via
mail: ptm@danskhaandbold.dk
Tlf. 7027 4747
![](https://cms.dhf.dk/media/epnotbxr/skærmbillede-2024-06-24-kl-11-50-32.png?width=2560)
Fra tre til to turneringstilbud.
I DanskHåndbold Syd tilbyder vi til den kommende sæson (2024/2025)
”Dobbelt-kamps-turnering” for U9 og U11.
Baggrunden for indførsel af Dobbelt-kamps-turnering
I sæson 23/24 havde vi i DanskHåndbold Syd tre former for turneringstilbud til
U9- og U11-årgangen. Det var:
- Enkelt-kamps-turnering
- Stævneturnering
- Børnestævner
At ”sprede” alle U9- og U11-hold ud over de tre turneringsformer har været med til at udtynde puljerne, hvorfor der automatisk vil være længere til modstanderne, end hvis holdene var samlet færre steder.
Derfor er der truffet den beslutning, at vi sammenkobler ”Stævneturnering” og ”børnestævner” i ét turneringsprodukt, som kaldes for Dobbelt-kamps-turnering.
Det betyder, at vi for U9 og U11 i den kommende sæson 24/25 tilbyder:
- Enkelt-kamps-turnering.
- Dobbelt-kamps-turnering.
Forklaring af Enkelt-kamps-turnering og Dobbelt-kamps-turnering:
Enkelt-kamps-turneringen:
- Er uændret ift. forrige sæson, hvor der er fri tilmelding i de enkelte rækker.
- De tilmeldte hold samles som udgangspunkt i 6 holds puljer, hvor hvert hold spiller mod alle modstanderne i puljen to gange på en halvsæson, og får derfor 5 hjemmebanekampe og 5 udebanekampe.
- Kampredigeringsperioden laves i samme periode, hvor foreningens andre holds kampe også tidsplaceres.
- For U9-rækkerne vil der ikke være en slutstilling og ej heller mulighed for at se målscoren i de spillede kampe. For U11-rækkerne vil der være en slutstilling, men der er heller ikke hér mulighed for at se målscoren i de spillede kampe.
Dobbelt-kamps-turneringen:
- Struktureres efter samme grundprincip som både Stævneturneringen og Børnestævnerne, hvor holdene spiller to kampe på samme weekenddag.
- De tilmeldte hold spiller kampe med et fast interval på hver anden weekend, hvor kampene som udgangspunkt spilles om lørdagen.
- Drengene og pigerne kommer til at spille skiftevis af hinanden, hvilket betyder, at drengene spiller den første weekend og pigerne i weekenden efter. Drenge starter i uge 39, og pigerne starter i uge 40.
- I Dobbelt-kamps-turneringen anvendes der ikke låste puljer, hvilket var tilfældet i Stævneturneringen. Det betyder, at der for U11-årgangen ikke er nogen slutstilling. Til gengæld giver de åbne puljer en stor fleksibilitet ifm. turneringsplanlægningen, hvor trækninger eller eftertilmeldinger af hold ikke får nogen indflydelse på de andre holds mulighed for at spille to kampe per dag.
Skulle der f.eks. være et hold, som må melde et afbud til en stævnedag, så er det nemt og hurtigt for administrationen at lave en justering i kampprogrammet, uden det får synderlig stor indflydelse på de andre hold i puljen. Dette scenarie gør sig også gældende, hvis der kommer en eftertilmelding af et nyt hold.
- De fleksible puljer skaber også mulighed for, at - hvis et hold er fejltilmeldt i en række med enten det er for højt eller for lavt niveau - så kan dette hold uden problemer placeres i en passende række, uden det får indflydelse på de andre hold i rækken.
- Ved turneringsplanlægningen anvendes samme metode som ved Stævneturneringen, hvor alle foreninger bedes udfylde en formular, så vi i administrationen kan se, hvornår I har ledig haltid, så vi herefter kan placere hjemmebanekampe hos jer. Denne formular er klar til udfyldelse i starten af september måned.
Når man tilmelder et hold i Dobbelt-kamps-turneringen via Håndoffice, kan det gøres på en af følgende to måder:
1. Man tilmelder sig én gang i en såkaldt tilmeldingsrække, hvilket betyder, at holdet automatisk er tilmeldt til at skulle spille samtlige stævner.
2. Alternativt tilmelder man holdet direkte ind i de rækker, der navngives med en specifik dato, hvor man gerne vil have at holdet skal spille. En mere uddybende beskrivelse af tilmeldingsproceduren udsendes til alle foreninger, senere på året – dog i god tid inden tilmeldingsperioden starter. Slutteligt skal man være opmærksom på, at man som udgangspunkt i Dobbelt-kamps-turneringen hele tiden ”kun” kender kampprogrammet én måned frem i tiden. Det vil sige, at når et hold har spillet, så kender de i forvejen kampprogrammet til næste gang (2 uger senere), mens planlægningen af det efterfølgende kampprogram starter om mandagen og offentliggøres senest om onsdagen, så man herfra igen kender kampprogrammet til den efterfølgende gang (3,5 uge senere).
Alle foreningers førstehold på seniorniveau inviteres herved til Santander Cup. Taberne i de første tre runder overføres automatisk til Regions Cup Syd – dette er dog ikke gældende for divisionshold.
Foreninger, hvis førstehold i ordinære turnering deltager som et holdfællesskab, kan kun tilmeldes Santander Cup under dette. Foreninger, der har indgået holdfællesskab, kan dog tilmelde et hold direkte i Regions Cup, hvis holdfællesskabet rangerer i 2. division eller derover og moderforeningens førstehold ikke rangerer højere end Danmarksserien. Laveste rangerede hold får altid hjemmebane. Ved hold på samme niveau vil hjemmebanefordelen tilfalde det først trukket hold. Når elitehold indgår i turneringen, vil alle hold blive seedet, så ingen hold i øverste seedningslag kan trække hinanden.
Antallet af hold der skal deltage slutrunderne under DanskHåndbold udregnes efter, hvor mange hold de respektive regioner har i henholdsvis ligaen og 1. division i forhold til øvrige regioner.
Tilmelding: Ligesom tidligere bliver alle førstehold fra liga til og med Danmarksserien automatisk tilmeldt. Hvis disse hold IKKE ønsker at deltage, skal de framelde sig via ptm@danskhaandbold.dk senest den 23. august.
Alle øvrige hold: Serie 1, 2, 3 og 4 skal tilmelde sig pokalturneringen via Håndoffice. Tilmeldingen åbner senest fredag d. 28. juni
Tilmeldingsfrist: Sidste frist for tilmelding er søndag den 25. august 2024
Gebyr: Der opkræves deltagergebyr på kr. 610.
Lodtrækning: Lodtrækningen til 1. runde vil ske den 2. eller 3. september 2024. Samtlige terminer for både spil og lodtrækning vil fremgå senere.
I dette dokument findes relevante datoer for turneringen 2024-25. Dokumentet opdateres løbende.
Turnering 2023-24
Stævner
Her finder du alle DanskHåndbold Syds stævner.
Du kan også bruge søgefunktionen på forsiden, til at finde specifikke rækker.
Børnestævner i DanskHåndbold Syd
DanskHåndbold Syd tilbyder stævner for børnehåndboldhold fra U5 - U13
Arrangørforpligtelser og datoer
Hvis I ønsker at være arrangør for et af stævnerne, er det følgende opgaver I skal varetage:
- Sørge for at hal og baner er klar
- Bolde til at spille med
- Adgang til måltavle til at styre tid
- En stævneansvarlig fra foreningen
- Den stævneansvarlige skal være klar til at hjælpe med ændringer i programmet, hvis et hold melder afbud efter kontorets lukketid fredag, eller et hold udebliver
- styre haluret
Datoerne kommer her, og bliver snarest lagt på hjemmesiden under ”Stævner”
14. September
5. Oktober
2. November
16. November
7. December (Julestævne)
11. Januar
1. Februar
22. Februar
8. Marts
29. Marts (Afslutningsstævne)
Der planlægges også et event i stil med overnatningsstævnet for U8, d. 4.-5. april 2025
I ansøger om at blive arrangør, ved at lægge tider ind HåndOffice, under banetider. I finder en guide til at gøre dette, ved af følge dette link
Inden 1. Juli vil alle der har lagt banetid ind til børnestævner, i HåndOffice, modtage en mail om hvilke datoer de har fået tildelt – og hvis I vil være sikre på at få et stævne, må I meget gerne lægge flere datoer ind i systemet. Deadline for at lægge tider ind i HåndOffice er d. 9. juni 2024
Hallerne til børnestævner 2024/2025 er på plads og der er åbnet op for tilmelding.
Det er muligt at tilmelde sig via Håndoffice (Link til guide her) og via vores formular
Five-a-side stævner
Datoer for 2024/25
4. Oktober
1. November
29. November
11.-12. Januar* (Comeback Cup)
24. Januar
21. Februar
21. Marts
11. April
*Varetages ikke af DanskHåndbold Syd, men af DanskHåndbold.
Forpligtelser for arrangøren
Kortbane klar til start
Bolde og overtræksveste
Tidtager
Ved afbud eller ændringer af anden art, at være kontakt for de deltagende hold
Stå for al praktisk i forbindelse med 3. halvleg - Skal holdes på en pris a’ kr. 75,- pr. person
I forbindelse med tildeling af et hjemmestævne har I sagt ja til;
Forestår I selv betaling af evt. halleje
Påtager I jer forpligtelsen til at være stævneansvarlig. Se ovenfor.
Hallen bookes fra kl. 18 til 21
Cafeteria / Klublokale til 3. havleg fra ca. kl. 21
![Five-a-side](https://cms.dhf.dk/media/zxxadjgh/dit-hold-savner-dig-bolde.jpg?width=2560)
Håndboldkaravanen
Vi har et fornyet karavanekoncept til foreningerne i DanskHåndbold Syd. Konceptet er målrettet børn i 0. - 3. klasse. I år vil vi sammen have et øget fokus på rekruttering af medlemmer og hvordan vi fastholder nye medlemmer. Karavanen er et endagsevent, hvor skolerne kommer på besøg i hallen og eleverne får en god oplevelse med håndbolden. Der er gode muligheder for at rekruttere nye spillere til din forening.
Din forening kan nu blive en del af et godt koncept, som giver gode oplevelser til både børn, skole og forening i dit nærområde.
Pris for første besøg er 0 kr - herefter 1000 kr pr. besøg.
Sidste dag for ansøgning til Håndboldkaravanen er d. 5. maj
Håndbold i skolen
Håndbold i skolen er et nyt koncept, hvor DanskHåndbold Syd sørger for idrætsundervisningen i 4 uger, for 4.-6. klasse på jeres lokale skole. DanskHåndbold Syd sørger for en instruktør til alle 4 uger, enten 3 gange af 2 timer eller 4 gange af 1½ time med håndbold i idrætsundervisningen. Foreningen får desuden en stor synlighed på skolen, et øget rekrutteringsgrundlag og et samarbejde med skolen og DanskHåndbold Syd. Prisen for forløbet er 5500 kr., hvor DanskHåndbold betaler 2000 kr.. Jeres pris bliver derfor 3500 kr. for forløbet. Skolen får desuden også et start-kit til håndbold undervisning, bestående af bolde, kegler og overtrækstrøjer
Her finder I yderligere, vigtig, information og ansøgningsformular
Håndboldens Dag 365
Håndboldens Dag giver jeres forening mulighed for at vise alle jeres gode håndboldaktiviteter frem til alle i byen.
Læs mere om Håndboldens Dag 365
Har din forening en Uddannelsesambassadør?
Klik her og læs mere om uddannelsesambassadør
Træneruddannelser
DanskHåndbold tilbyder en lang række træneruddannelser:
Vi har også samlet alle uddannelses- og kursustilbud i en samlet kursuskalender.
Turneringstilmelding
For information om tilmelding, priser og andre gebyrer til turnering kontakt kontoret.
Årgangsinformation
Dette er gældende for sæson 2024-25
![](https://cms.dhf.dk/media/d5qpuor5/nyyy.png?width=2560)
Spilletid og dommerbemanding
Kvinde Liga
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 90 minutter
- Dommere: 2
1. division kvinder
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 90 minutter
- Dommere: 2
2. division kvinder
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 80 minutter
- Dommere: 2
3. Division kvinder
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 80 minutter
- Dommere: 2
Serie Region + 1 kvinder
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 70 minutter
- Dommere: 2
Serie 2 kvinder
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 70 minutter
- Dommere: 1
Serie 3 + 4 kvinder
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommere: 1
U-19 kvinde Liga
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 75 minutter
- Dommere: 2
U-19 kvinde 1. Division
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 70 minutter
- Dommere: 2
U-19 kvinde 2. Division
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 70 minutter
- Dommere: 2
U-19 kvinde A og B
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommere: 1
U-17 Pige Liga
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 75 minutter
- Dommere: 2
U-17 Pige 1. Division
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 70 minutter
- Dommere: 2
U-17 Pige 2. Division
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 70 minutter
- Dommere: 2
U-17 Pige A og B
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommere: 1
U-15 Pige 1. Division
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommere: 2
U-15 Pige 1. Division A
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommere: 2
U-15 Pige 1. Division B
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommere: 2
U-15 Pige 2. Division
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommere: 2
U-15 Pige A, B + C
- Spilletid: 2X20 min.
- Tid i alt: 45 minutter
- Dommere: 1
U-13 Pige AA
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommere: 2
U-13 Pige A, B + C
- Spilletid: 2X20 min.
- Tid i alt: 45 minutter
- Dommere: 1
U-11 Pige AA
- Spilletid: 2X20 min.
- Tid i alt: 45 minutter
- Dommere: 1
U-11 Pige A, B og C
- Spilletid: 2X20 min.
- Tid i alt: 45 minutter
- Dommere: 1
U-9 Pige A, B og C
- Spilletid: 2X20 min.
- Tid i alt: 45 minutter
- Dommere: 1
U-9 Piger (flere kampe samme dag)
- Spilletid: 2X13 min.
- Tid i alt: 30 minutter
- Dommere: 1
Herre Liga
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 90 minutter
- Dommer: 2
1. division herrer
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 90 minutter
- Dommer: 2
2. division herrer
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 80 minutter
- Dommer: 2
3. division herrer
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 90 minutter
- Dommer:
Serie Region + 1 + 2 herrer
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 70 minutter
- Dommer: 2
Serie 3 + 4 herrer
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommer: 1
U-19 herre Liga
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 75 minutter
- Dommer: 2
U-19 herre 1. Division
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 70 minutter
- Dommer: 2
U-19 herre 2. Division
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 70 minutter
- Dommer: 2
U-19 herre A + B
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommer: 2
U-17 Drenge Liga
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 75 minutter
- Dommer: 2
U-17 Drenge 1. Division
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 70 minutter
- Dommer: 2
U-17 Drenge 2. Division
- Spilletid: 2X30 min.
- Tid i alt: 70 minutter
- Dommer: 2
U-17 Drenge A
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommer: 2
U-17 Drenge B
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommer: 1
U-15 Drenge 1. Division
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommer: 2
U-15 Drenge 1. Division A
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommer: 2
U-15 Drenge 1. Division B
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommer: 2
U-15 Drenge 2. Division
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommer: 2
U-15 Drenge A, B + C
- Spilletid: 2X20 min.
- Tid i alt: 45 minutter
- Dommer: 1
U-13 Drenge AA
- Spilletid: 2X25 min.
- Tid i alt: 60 minutter
- Dommer: 2
U-13 Drenge A, B og C
- Spilletid: 2X20 min.
- Tid i alt: 45 minutter
- Dommer: 1
U-11 Drenge AA
- Spilletid: 2X20 min.
- Tid i alt: 45 minutter
- Dommer: 1
U-11 Drenge A, B og C
- Spilletid: 2X20 min.
- Tid i alt: 45 minutter
- Dommer: 1
U-9 Drenge A, B og C
- Spilletid: 2X20 min.
- Tid i alt: 45 minutter
- Dommer: 1
U-9 Drenge (flere kampe samme dag)
- Spilletid: 2X13 min.
- Tid i alt: 30 minutter
- Dommer: 1
Flytning af kamp eller afbud
Flytning af kampe på en forenings begæring kan finde sted såfremt, der i enighed med modstanderforeningen foreligger en udfyldt flytteanmodning hos den administrative turneringsledelse senest kl. 12.00 sidste hverdag før kampdato.
Ingen kamp kan flyttes til et senere tidspunkt end otte dage før sidste spillerunde. En flyttet kamp kan tidligst afvikles 72 timer efter anmodning om flytning.
Gebyr for flytning iht. gebyrlisten opkræves efterfølgende foreningen, der har begæret flytningen.
Link: Vejledning om kampflytning (se under HåndOffice for foreninger)
Har I behov for at sende afbud til en kamp, så kontakt kontoret. Gerne så tidlig som muligt og meget gerne inden kl. 14.00 på hverdage samt fredag og inden kl. 12.00 for kampe i weekenden, så vi ikke har dommere og hold til at stå ude ved kampe, der ikke bliver spillet.
Såfremt afbuddet kommer inden for kontorets åbningstid, så sørger vi efterfølgende for at give modstanderne og dommerne besked om, at kampen er aflyst. Hvis afbuddet kommer så sent, at vi ikke har mulighed for at få dommerne taget af, så kan der efterfølgende opkræves dommerhonorarer samt kørsel til dommerne ud over afbudsgebyret.
I forhold til pludselig opståede afbud til lørdag og søndag uden for kontorets åbningstid, bedes formular udfyldt senest kl. 08:30 om morgenen. I bedes desuden orientere modstanderholdet om, at I ikke møder op, så de ikke står og venter ude i hallen. Et hold kan melde afbud til kamp op til 2 gange i en turneringsrunde. Ved flere afbud i samme turneringsrunde kan turneringsledelsen udelukke holdet af turneringen.
Der opkræves et gebyr for afbud.
Tidtager og sekretær ved dommerbord
Dispensation
Alle dispensationer søges igennem HåndOffice.
Link: Find vejledning om dispensationer (se under HåndOffice for foreninger)
Læs mere om dispensationer i Turneringsreglementet §3.4.
Link: Turneringsreglement for øvrige rækker (se under Reglementer)
Protest
Der er ofte spørgsmål til hvorledes man protesterer over hændelser i en kamp.
Kort kan det siges, at en protest skal nedlægges umiddelbart i forbindelse med hændelsen.
Protester over brug af ulovlig spillere kan dog ske indtil 10 dage efter kampen, dog senest 3 dage efter sidste spillerunde.
Såfremt foreningen ikke får medhold i protesten, vil der blive opkrævet et protestgebyr for behandlingen.
Læs mere op protester i Turneringsreglementer for øvrige rækker §8.16.
Link: Turneringsreglement for øvrige rækker (se under Reglementer)
Takster og gebyrer
Nedenfor finder I oversigt over holdgebyr og dommerudgifter for den kommende sæson.
Turneringsudgifter sæson 2024/2025
Gebyrliste
Vi følger i DanskHåndbold Syd den generelle gebyrliste for øvrige rækker, men der er nogle få gebyrer hvor vi afviger fra den samlede liste, disse finder I her i dokumentet.
Børnestævner
U-5, U-6 U-7 og U-8
Prisen til et børnestævne er i sæson 2024/2025 200 kr.
- Beløbet er inkl. udgifter til stævnearrangører, erindringsgave til jul og medaljer ved sæsonens sidste stævne.
Der laves i denne sæson en beregning af dommerudgifterne på baggrund af et estimat.
Afregning af dommere til:
Takster fra sæson 2023/2024, nye takster opdateres primo juni måned
Turneringskampe:
- se oversigt
Private stævner:
- 5,00 kr. pr. minut pr. dommer
Trænings- og pokalkampe:
- 6,75 kr. pr. minut pr. dommer
Trænings- og pokalkampe:
- 7,75 kr. pr. minut (senior 2. div. og U-19 DL) pr. dommer
Pokalkampe i slutrunder med hold fra liga og 1. div.:
- Afregnes faktisk udgift.
Påsætningsgebyrer
Gældende fra 21/5
Påsætning af stævner og kampe for medlemsforeninger i DanskHåndbold Syd:
- 30 kr.
Påsætningsgebyrer for ikke medlemsforeninger
- Kampe: 50 kr. pr. kamp
- Stævner: 35 kr. pr. kamp
Kampe i DGI regi, afregnes efter gældende aftale.
Praktiske oplysninger og regler for Ullerslev Budcentrals Beach Handball Tour 2024 i DanskHåndbold Syd
Så er solen endelig på vej frem, og varmen er på vej op. Det betyder selvfølgelig at det er ved at være tid til årets Beach Handball Tour. Først skal der lyde en stor tak til Ullerslev Budcentral for at være hovedsponsor på touren, som altså hedder ”Ullerslev Budcentral Beach Handball Tour 2024”. Vi skal i år, rundt til rigtig mange forskellige foreninger i DanskHåndbold Syds landskab, og vi glæder os
Dato |
Sted |
Årgange |
Tilmeldingsdeadline |
25. Maj |
Assens Strand |
U15, U17, U19 og Senior |
5. maj |
26. Maj |
Assens Strand |
U9, U11 og U13 |
5. maj |
1. Juni |
Balle Musik- og Idrætsefterskole |
U11 |
12. maj |
|
Vojens |
U17, U19 og senior |
12. maj |
|
Nyborg |
U15, U17, U19 og senior |
12. maj |
2. Juni |
Balle Musik- og Idrætsefterskole |
U13 |
12. maj |
|
Vojens |
U11, U13 og U15 |
12. maj |
|
Nyborg |
U9, U11 og U13 |
12. maj |
8. Juni |
Holsted |
U15, U17, U19 og senior |
19. maj |
|
Dalumhallernes strandbaner |
U15, U17, U19 og senior |
19. maj |
9. Juni |
Holsted |
U11 og U13 |
19. maj |
|
Dalumhallernes strandbaner |
U11 og U13 |
19. maj |
15. Juni |
Billund |
U11, U13 og U15 |
26. maj |
|
Nyborg |
U15, U17, U19 og senior |
26. maj |
|
Rødekro |
U15, U17, U19 og senior |
26. maj |
16. Juni |
Billund |
U17, U19 og senior |
26. maj |
|
Nyborg |
U9, U11 og U13 |
26. maj |
|
Rødekro |
U9, U11 og U13 |
26. maj |
22. Juni |
Guldager |
U15, U17, U19 og senior |
2. juni |
23. Juni |
Guldager |
U11 og U13 |
2. juni |
Der må stilles med op til 10 spillere pr. holdkort
Såfremt der benyttes spillere fra en anden forening, sættes disse på som fiktive spillere, der skal dog være minimum 1 spiller, som er spilleberettiget for den forening, som holdet tilmeldes gennem.
Dispensationsspillere skal meldes pr. mail til mdl@danskhaandbold.dk senest fredagen før stævnet kl. 13.00, og ligeledes skal den stævneansvarlige fra DanskHåndbold Syd orienteres ved holdets ankomst.
Her finder I fremgangsmåde for tilmelding
Kvalifikationen til Ungdoms-DM foregår ved at de deltagende hold til de enkelte stævner tildeles point, alt efter placering til det enkelte stævne. Systemet med pointtildeling kan findes på vores hjemmeside, under ”Beach”.
De 4 hold, med det højeste antal point i både U17 og U19 A-rækkerne, vil automatisk blive tilmeldt til Ungdoms-DM – medmindre den samme forening er repræsenteret flere gange, hvor pladsen vil blive tilbudt til næste hold i rangeringen, såfremt ingen af de lavere rangerede hold i A-rækken ønsker at deltage i Ungdoms-DM tilbydes pladsen til det højest rangerede 2. hold, og hvis intet 2. hold vil deltage, tilbydes det til eventuelle 3. hold og så frem deles. B-rækken er ikke en del af kvalifikationen.
Der bruges elektronisk holdkort, og spillerne der deltager i A-rækken, og dermed kvalifikationen, skal alle være spilleberettiget i den forening de deltager i til stævnerne.
Point tildeles efter følgende
1. pladsen = 8 point
2. pladsen = 5 point
3. pladsen = 3 point
4. pladsen = 1 point
Såfremt der er færre end 3 hold til et af disse stævner, vil alle holdene blive tilbudt at vi samler stævnet ét sted, og hvis alle holdene gerne vil samles til det stævne som administrationen foreslår, så vil flyttes de derover - hvis bare ét af holdene ikke ønsker at flytte, så forbliver kampene hvor de oprindeligt er lagt. Er der kun 1 hold tilmeldt, så bliver dette hold tilbudt at deltage i det andet stævne i samme weekend.
Der spilles med udgangspunkt i de internationale spilleregler, oversat til dansk af DanskHåndbold
Samt propositionerne fra DanskHåndbold, som findes samme sted.
Desuden har vi, i DanskHåndbold Syd, følgende tillæg til propositionerne (oprettes hurtigst muligt efter opdatering af propositionerne i DanskHåndbold)
Særregler for U9 til og med U13 findes her
Her finder du det udsendte dokument med oversigt og informationer
Dommerbestilling
Husk at kontakte kontoret i god tid når I ønsker at bestille dommere - gerne i op til 14 dage før kampen(e).
Foreningerne har ret til at bruge egne dommere (gebyrfrit) i forbindelse med afviklingen af træningskampe. Det skal præciseres, at foreningerne kun må kontakte og bruge dommere, som har klubtilhørsforhold til den pågældende forening.
Dommerne må i træningskampe mm. dømme en række højere, end de normalt gør i turneringen.
Afregning
Dommerafregningen foregår via kontoret på samme måde som turneringskampe.
Spiludviklingsreglerne
Spiludviklingsreglerne er af stor betydning for jer ude i foreningerne, og vi har derfor samlet det hele på siden herunder, som forhåbentligt kan svare på langt de fleste af jeres spørgsmål. Der er rigtig meget god information om reglen at finde herinde, og forskellige cases vil I også kunne finde.
Skulle I stadig have spørgsmål, så må I meget gerne ringe ind indenfor kontorets åbningstider, så vil vi altid gerne hjælpe med afklaring.
Regional træning
Der inviteres løbende til regional træning og nationale samlinger. Se mere information samt datoer for træningerne her.
Kommende samlinger:
2024
Onsdag den 25. september 2024 - Fredericia Idrætscenter
- U15 Piger - 17.00 - 19.00 (årg. 2009)
- U17 Piger - 19.00 - 21.00
Tirsdag den 29. oktober 2024 - Fredericia Idrætscenter
- U15 Piger - 17.00 - 19.00 (årg. 2009)
- U17 Piger - 19.00 - 21.00
Fredag den 29. november 2024 - Fredericia Idrætscenter
- U15 Piger - 17.00 - 19.00 (årg. 2009)
- U17 Piger - 19.00 - 21.00
2025
Onsdag den 15. januar 2025 - Fredericia Idrætscenter
- U15 Piger - 17.00 - 19.00 (årg. 2009)
- U15 Piger - 19.00 - 21.00 (årg. 2010)
Fredag den 28. februar 2025 - Fredericia Idrætscenter
- U15 Piger - 17.00 - 19.00 (årg. 2009)
- U17 Piger - 19.00 - 21.00
Onsdag den 2. april 2025 - Fredericia Idrætscenter
- U15 Piger - 17.00 - 19.00 (årg. 2010)
- U17 Piger - 19.00 - 21.00
Torsdag den 22. maj 2025 - Fredericia Idrætscenter
- U15 Piger - 17.00 - 19.00 (årg. 2009)
- U15 Piger - 19.00 - 21.00 (årg. 2010)
Kommende samlinger:
2024
Onsdag den 25. september 2024 - Fredericia Idrætscenter
- U15 Drenge - 19,00 - 21,00 (årg. 2009)
- U17 Drenge - 17,00 - 19,00
Tirsdag den 29. oktober 2024 - Fredericia Idrætscenter
- U15 Drenge - 19,00 - 21,00 (årg. 2009)
- U17 Drenge - 17,00 - 19,00
Fredag den 29. november 2024 - Fredericia Idrætscenter
- U15 Drenge - 19,00 - 21,00 (årg. 2009)
- U17 Drenge - 17,00 - 19,00
2025
Onsdag den 15. januar 2025 - Fredericia Idrætscenter
- U15 Drenge - 17,00 - 19,00 (årg. 2009)
- U15 Drenge - 19,00 - 21,00 (årg. 2010)
Fredag den 28. februar 2025 - Fredericia Idrætscenter
- U15 Drenge - 19,00 - 21,00 (årg. 2009)
- U17 Drenge - 17,00 - 19,00
Onsdag den 2. april 2025 - Fredericia Idrætscenter
- U15 Drenge - 19,00 - 21,00 (årg. 2010)
- U17 Drenge - 17,00 - 19,00
Torsdag den 22. maj 2025 - Fredericia Idrætscenter
- U15 Drenge - 17,00 - 19,00 (årg. 2009)
- U15 Drenge - 19,00 - 21,00 (årg. 2010)
Talenttrænere
Talentansvarlige
Martin Hjortshøj
Rasmus Thiemer-Jensen
Talenttrænere
Kim Torp Petersen
Morten Jørgensen
Martin Wolf Andersen
Mads Pehrson
Niels Sell
Målvogtertræner
Dennis Klinge
Sundhedsstab
Katrine Refshauge Hansen
Talentansvarlige
Thomas Høst
Flemming "Tuborg" Larsen
Talenttrænere
Lotte Nygaard
Søren Olesen
Simon Færgemann
Mette Sjøberg
Mark Aamann
Målvogtertræner
Lars Sune Petersen
Cecilie Søndergaard Kongstad
Sundhedsstab
Johanne Lotzkat Matz
Invitationskriterier
Som led i målet om at dyrke forskelligheden og holde tragten så bred som muligt forsøger vi os med såkaldte invitationskriterier ift. de regionale træninger.
Et åbent kriterie, som defineres af de talentansvarlige i den givne region, men her ønsker vi som udgangspunkt at give så mange forskellige spillere inspiration til deres træning hjemme i klubben. Disse er ofte placeret i enten starten eller slutningen af en sæson.
Her vil vi prioritere at invitere spillere på en given position i kombinationen bagspiller/streg/målvogter og bagspiller/fløj/målvogter
Som overskriften indikerer, vil vi prioritere at invitere spillere, som er født sent på året eller der ikke har spillet håndbold i lang tid. Derudover vil vi prioritere spillere hvor den fysiske ramme (fx højde eller generel størrelse) ikke er helt udviklet endnu.
Dette kriterie er kun aktuelt for U17. Tre gange på en sæson indkaldes der spillere til nationale samlinger og her vil der typisk blive indkaldt ca. 50-55 spillere. Spillere der ikke bliver indkaldt til den nationale samling, vil blive prioriteret til den regionale træning der er placeret omkring de nationale samlinger.
Repræsentantskabsmøde 2024
Alle foreninger i DanskHåndbold Syd inviteres til årets repræsentantskabsmøde, hvor vi håber at se så mange som overhovedet muligt.
Nedenfor finder I link til:
Invitation til Workshops i forbindelse med repræsentantskabsmødet
Indbydelse til Repræsentantskabsmøde 2024