U13 Håndbold

40x20-banen

U13 håndbold - 20x40-banen

I U13 håndbold starter børnene med at spille på den store håndboldbane - 20x40-banen. Spillet består nu også af seks markspillere og én målvogter.

Banen

Børnene har gradvist forholdt sig til større baner fra minibanen over kortbanen og nu 20x40-banen. De har gennem årgangene også forholde sig til flere spillere, hvilket gør spilformen mere kompleks.

Hensigten med den gradvise progression i antal spillere og banens størrelse er også at fremme kaosspillet med mange aktioner - både fra alle kampens deltagere og fra mange positioner - frem for et voksenstyret og taktisk spil.

Spillere og positioner

Stregspillerpositionen er ny for U13, og børnene skal både lære at være streg og spille sammen med en streg. Det er tit, stregspilleren rører bolden mindst, og det er forsat vigtigt, at alle børn får trænet deres boldfærdigheder. Derfor skal vi undgå, at det er de samme, der altid er streg.

Målvogterpositionen er også et opmærksomhedspunkt. Det er vigtigt, at flere børn får kamperfaring, og vi ikke specialiserer et enkelt barn til denne position, da det bliver sårbart for holdet og sporten på sigt.

Vi anbefaler, at der ofte roteres på alle pladser, så flere prøver at spille de forskellige pladser og udvikler kompetencer og kamperfaringer på flere pladser.

Spillernes fysisk skal ikke være altafgørende for, om de placeres på en fløj, back, streg eller målvogter som U13-spiller.

    Regler og rammer for U13 Håndbold

    Her kan du læse og downloade materialer, som kan deles og printes mellem trænere, frivillige og forældre i foreningen om regler og rammer for kampen.

    40x20 banen
    U13 - Regler og rammer
    Teknisk møde U13 - De voksne tager ansvar for kampen
    Spiludvikling - alle børn på hold til kamp
    Gode links til børnetræneren

    Kamp

    Kampene for U13 årgangen bliver både udbudt i turneringsform og i stævneform - særligt for nybegyndere og uøvede.

    I DanskHåndbold er kampen en arena for læring, motivation og udvikling, både for den enkelte spiller og på holdet. Det er træneren og dommerens/kampvejlederens ansvar, at skabe en kamp med fokus på udvikling og et godt match mellem holdene men også mellem spillerne på banen.

    Rammerne for den enkelte kamp diskuteres ved det 'Tekniske møde', der ligger forud for alle kampe og som du kan læse mere om under 'Rammer og regler for U13'.

    Husk at alle børn skal have lov at spille flere pladser i løbet af en kamp.

    På U13 er det vigtigt at mere end to spillere også er målvogter i kamp henover sæsonen. En spiller kan både stå på mål og spille i marken i løbet af en kamp. Det sikrer udviklingen for den enkelte spiller, der får lov at øve sig flere forskellige færdigheder og kompetencer. Samtidig kan det på længere sigt komme både spiller og holdet til gode, at flere spillere kan stå på målet.

    Træning

    Træningen behøver ikke kun at foregå på 20x40 banen. Her kan både minibanen og spil på kortbanen gøre træningen alsidig, samt give fleksible rammer for brugen af hallen i træningstiden. 

    Det er vigtigt at skabe træninger med alsidighed, samtidig med at mere specifikke kompetencer trænes på de enkelte pladser af alle børn. Børnene vokser også meget i denne periode, som kan udfordre deres tekniske træning. Derfor skal man som træner, være opmærksom på at tilpasse øvelser til de længere lemmer.

    Hvis du ønsker inspiration til træningen, så kig nærmere på DanskHåndbolds Øvelsesbank. Den kan tilgås både i 'Håndbold-appen' under 'Sportstasken' og 'Video' eller klik her.

    Rigtig, sjov håndbold - udvikling og hverdag for børn og unge

    DanskHåndbold ønsker at skabe gode rammer for børn og unge, som både tager hensyn til deres fysiske og kognitive udvikling samt rammerne i deres hverdagsliv.

    I 'Rigtig, sjov håndbold' kan du søge viden og inspiration til, hvordan du som træner, foreningsleder eller forældre kan danne et håndboldmiljø, som skaber motivation, glæde og udvikling. Læs mere her.

    Billedet neden for viser udvalgte vilkår og karakteristika for børn i alderen 13-15 år.