Book foreningsworkshop
navn - ingen forkortelser, tak
vejnavn og -nr. / postnr. / by
navn
Rigtig, sjov håndbold
Rigtig, sjov håndbold! Hvad er nu det? Findes der en måde at spille håndbold på, som er mere rigtig end andre? Svaret er både ja og nej. Håndbold skal være tilpasset børn og unges fysiske og kognitive udvikling og livsvilkår. Håndbold skal også være sjovt, men det betyder ikke, at vi skal klaske os på lårene af grin hele tiden. Deltagelse i håndbold skal nemlig være drevet af børn og unges lyst og motivation, som bygger på fællesskab, læring og medbestemmelse. Der findes altså ikke én endelig og rigtig måde at spille håndbold på. Men der findes alligevel et fundament, som er mere rigtigt end andre. 'Rigtig, sjov håndbold' er en samling af viden, holdninger og anbefalinger til god og udviklende håndbold for børn og unge. Det bliver Dansk Håndbold Forbunds fælles grundlag, når vi sammen skal skabe rammerne for børn og unges gode oplevelser med håndboldspillet.
Tag diskussionen i foreningen sammen med en af DanskHåndbolds dygtige foreningskonsulenter til en foreningsworkshop om ”Rigtig, sjov håndbold”.
I får mulighed for at diskutere jeres rammer og adfærd i foreningen ud fra den nyeste viden og forskning. Det handler blandet andet om:
Workshoppen giver jer et grundlag for at skabe konkrete handlinger blandt forældre, trænere og ledere i foreningen, der understøtter et godt håndboldmiljø for børn og unge.
Praktisk om workshoppen
Foreningsworkshoppen bliver afholdt af jeres lokale foreningskonsulent og forløber over 2 timer. Det er foreningen, der beslutter hvem der skal deltage, men det kan både være bestyrelsesmedlemmer, trænere, frivillige, de ældste ungtrænere og forældre
Helt kort indeholder workshoppen:
Book foreningsworkshop
navn - ingen forkortelser, tak
vejnavn og -nr. / postnr. / by
navn
Hvad enten du foretrækker at lytte til podcast i bilen eller se video på sofaen, så er der god mulighed for at blive klogere på vidensgrundlaget. Vi har udgivet en podcast- og videoserie med nogle af de forskere og praktikere, der har bidraget til vidensgrundlaget 'Rigtig, sjov håndbold'. Se videoerne herunder eller lyt til de tilsvarende podcastafsnit i Mediano Håndbolds podcast ved at søge på 'Rigtig sjov håndbold' der, hvor du normalt lytter til podcasts.
Med Morten Stig Christensen - Formand i Dansk Håndbold Forbund
I videoen sætter Morten Stig Christensen ord på, hvad der var baggrunden for udviklingen af "Rigtig, sjov håndbold", samt hvorfor vi i Dansk Håndbold Forbund mener, at det er vigtigt at arbejde ud fra et velforankret og forskningsbaseret fælles grundlag.
Med Louise Kamuk Storm - Lektor, Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Universitet
Hør Louise Kamuk Storm sætte ord på hvad det er for et miljø træneren skal skabe, for at fordre motivationen hos børn og unge, samt hvilke to motivationsteorier der er værd at kigge imod, når man skal planlægge træningen.
Med Glen Nielsen - Lektor, Institut for idræt og ernæring, Københavns Universitet
I denne video vil du lære om definitionen af trivsel, samt hvorfor det hænger sammen med motivation. Derudover får du et indblik i hvorfor de psykologiske faktorer især er vigtige i elitemiljøet, og hvad forskellen er på at være mestrings- og resultatorienteret.
Med Lene Bjerring Terp - Fodboldlandstræner, Færøerne
I videoen forklares det hvilken betydning den relative alderseffekt har for børn/unge, samt hvordan man sikrer en lige mulighed for udvikling hos børn/unge der er forskellige steder i deres fysiske eller kognitive udvikling.
Med Mie Højlund - Professionel håndboldspiller
Hør Mie Højlund fortælle om hvorfor hun i første omgang valgte at takke nej til en A-landsholdsudtagelse. Derudover hører vi hvad der er den største erfaring, hun har gjort sig i sit liv som håndboldspiller.
Med Jesper Jensen - Dansk kvindelandsholdstræner og tidligere professionel håndboldspiller
Hør Jesper Jensen sætte ord på hvorfor leg og læring er så væsentligt et "redskab" når A-landsholdet træner.
Håndboldens seks grundsten er essensen af den viden og de anbefalinger og holdninger, som fremgår af 'Rigtig, sjov håndbold'. Det er grundsætninger, som bygger på viden om motivation og trivsel hos børn og unge samt fysisk og kognitiv udvikling.
Grundstenene er huskesætninger, der gør sig gældende for god og udviklende håndbold – fra de yngste til de ældste årgange og på tværs af niveau. Forvaltningen af grundstenene skal altså ske med den enkeltes alder, udviklingstrin, niveau og livsvilkår for øje.
De seks grundsten er skabt til den voksne, der arbejder inden for børne- og ungdomshåndbolden. Når der opstår dilemmaer, problematikker eller tvivl i foreningen, kan man besøge de seks grundsten og reflektere over løsningen ud fra dem.
Den overordnede rettesnor for alle aktiviteter i Dansk Håndbold. Håndbold skal være en god oplevelse for alle. Her kan 'god' også oversættes med sjov –, motiverende – og udviklende oplevelse.
I træningen bør man være opmærksom på den relative alderseffekt, antal træningstimer som den enkelte har haft og at inddele træningsseancerne i forhold til niveau, sociale relationer eller lyst til at træne noget særligt. Alle skal have en oplevelse af at have lige muligheder i forhold til deres lyst og motivation og ikke i forhold til, at de fx som U13 kan præstere særlig godt i forhold til deres jævnaldrende.
Bør forstås som en afladning af kampens betydning i forhold til træningen – vi træner meget mere end vi spiller kamp. Derfor er det vigtig at kampen også bliver betragtet som en arena for udvikling, hvor der er fokus på øvelse af færdigheder som individuel spiller eller som hold. Et ensidigt fokus på resultater fører til tidlig selektion – både internt på holdet i forhold til spilletid og pladser, men også i forhold til at børn og unge har flere idrætsgrene. Alt forskning viser at tidlig selektion bør undgås. Find i stedet andre succesparametre end blot resultatet. Det kan være målsætninger om at afprøve forskellige løbebaner, finter, forsvarsaktioner eller at alle mand kommer på mål. Det handler altså ikke kun om at vinde, men om hvilke betingelser man vinder under.
Børn og unge har i dag mange forskellige tilbud i deres hverdag. De har nogle andre vilkår end den gang far var knægt og man kun kunne spille fodbold om sommeren, håndbold om vinteren eller gå til spejder. Børn og unge skal i dag navigere i sociale medier, et bredt og stort udvalg af idrætstilbud og en længere skoledag. Derfor er det vigtig, at man som træner og forening giver plads til en fleksibel tilgang til børn og unges deltagelse i håndbolden og sætter rammer op, så man kan melde sig til frem for at have dårlig samvittighed over at melde fra.
Håndbold er en holdsport og i spillet er vi afhængige af hinanden. Vi lærer meget om sociale relationer på banen i forhold til roller, kompetencer, sprogbrug mm. Det skal vi bygge videre på udenfor banen og give vores børn og unge en oplevelse af at de er vigtige for fællesskabet som hele mennesker. De er vigtige i forhold til hvad de kan bidrage med til holdet og foreningen både på og uden for banen. Der er måske nogle som har en fremtrædende rolle i det sociale fællesskab, men som ikke er den afgørende spiller på banen eller omvendt – begge er vigtige for dynamikken og holdet. Derfor bør det sociale element fremhæves og dyrkes.
Håndbolden er sit eget økosystem. Det betyder, at vi hele tiden er afhængige af, at unge mennesker finder det attraktivt at blive trænere eller ledere for at vi forsat kan have et godt håndboldmiljø i hele landet. At give den unge en anden rolle end spiller, kan være med til at motivere til at blive ved med at spille håndbold. Derudover kan det være med til at den unge opdager sit eget potentiale og lyst til at være træner eller leder, som kan lede til udvikling, trivsel og glæde for enkelte, samt give dem en bred vifte af kompetencer, der kan bruges i håndboldverdenen eller i livet generelt. Det er derfor vigtig at foreningsledelsen skaber nogle gode rammer for unge, der har lyst til at bidrage som enten træner eller leder i foreningen.