Kamptilbud

Følg med her på siden, hvor et vidensunivers om kamptilbud i dansk håndbold udfolder sig i takt med, at projektet skrider fremad.

    Hvad er der på spil i de forskellige livsfaser?

    Når et kamptilbud planlægges, er der god grund til at kigge på, hvor spillerne befinder sig i livet, så håndboldtilbud tilpasses livsfasen og ikke presser spillerne til at skulle tage et valg mellem håndbold og andre vigtige ting i deres liv.

    Skole og Ungdomsliv (13-18 år)
    Uddannelse og etablering (19-24 år)
    Familie og arbejdsliv (25-29 år)

    Download faktaark

    Formålet med at behandle logik om kamptilbud, er at udvikle vores sporg, om det kamptilbud håndboldudøvere møder. Vi går fra fokus på resultater til erkendelse af, at et håndboldliv indeholder meget mere, og vi har taget et par modeller med til at illustrere opdateringen.

    I den traditionelle logik for strukturering af kamptilbud er målet sportslig succes, altså resultatfokuseret. Samtidig dyrker alle udøvere den samme kampform, som peger op mod eliten.

    Det betyder, at både træningsmængde og konkurrenceniveau stiger i takt med udøvernes alder. Det leder til et automatisk frafald op gennem aldersgrupperne. I denne figur er der påsat medlemstal for at vise frafaldets omfang.

    Traditionelle logik

    DanskHåndbold ønsker at skabe langvarig tilknytning til håndbolden og bevare flere medlemmer i et håndboldtilbud op gennem årene.

    Dette er afspejlet i den opdateret logik, ”Håndbold hele livet”, som netop har til hensigt at vise, at der er forskellige måder at dyrke håndbold påFokus på sportslig succes er stadig en del af i denne logik, men skal først introduceres, når det giver mening for spillerne - altså på de øverste niveauer i ungdoms- og seniorrækkerne.

    Opdateret logik

    Logikken tilbyder også andre motiver og muligheder for at deltage i håndbold, såsom glæde ved bevægelse og kamp, de bedste vilkår for udvikling af færdigheder, samt aktiv deltagelse i foreningsliv.

    Modellen lægger op til, at det skal være muligt at dyrke håndbold på flere forskellige måder gennem livet. Der kan altså være forskel på håndboldtilbud både i struktur og indhold for samme aldersgruppe.

    Med udgangspunkt i den opdateret logik, må det store spørgsmål være:

    "Hvordan skaber vi kamptilbud til forskellige alderstrin, niveauer - og motiver for deltagelse - som understøtter, at flest muligt ønsker at engagere sig i håndbold i længst tid muligt?"

     

    Dette er et uddrag af de faglige rammer for kamptilbud i DanskHåndbold, som inden længe er at finde her på hjemmesiden.

    Tilfredshedsmåling foretaget januar 2025

    Punkterne her er et uddrag af den fulde undersøgelse, der er lavet på baggrund af 2.137 besvarelser fra spillere (og deres forældre).

    Hvordan vil du helst spille kamp?
    Hvornår bliver afstanden til kamp for stor?
    Hvornår går en kamp fra at være lige til at blive ulige, hvis man kun ser på målforskel?
    Hvor lige i niveau er holdene i din række?
    Hvor tilfreds er du generelt med det kamptilbud som du deltager i?
    Hvor tilfreds er du generelt med at spille håndbold i din klub?

    Projektbeskrivelse

    Emnet kamptilbud er en del af DanskHåndbolds revideret forretningsstrategi fra 2023, og er beskrevet: DanskHåndbold skal have et moderne kamptilbud, der motiverer og udvikler vores spillere. Vores medlemmer skal både have lyst og mulighed for at spille kampe. Det gøres via fem initiativer, der bl.a. omhandler 360 graders eftersyn, projektet: Nye spilformer, strategi og handlingsplan og kommunikationsindsats. Indsatsen måles på holdtilmeldinger, medlemstal og tilfredshed.

    Tilbuddet om at spille håndboldkampe i et struktureret format, er kerneproduktet i DanskHåndbold. Det er her sporten bliver aktiveret, og det er omdrejningspunktet for store dele af økonomien. Derfor skal DanskHåndbold stræbe efter, at kamptilbuddene til de mange håndboldhold, er det bedste produkt, der overhovedet er muligt at tilbyde.

    Virkeligheden er, at kamptilbud i dansk håndbold i bred udstrækning bliver afviklet som det altid har været gjort. Det på trods af, at krav fra udøvere, danskernes livsfaser og forskellige supertrends er i konstant bevægelse i samfundet rundt omkring.

    På den baggrund sætter DanskHåndbold fokus på udviklingen af kamptilbud i de kommende år.

    Projektet startes i en tid, hvor der sker stor udvikling i den måde vi anskuer håndbold. Vidensgrundlaget, Rigtig, sjov håndbold har fundet sine fødder, udviklingsprojektet Nye Spilformer er gennemført, Ungeudvalget har arbejdet med tilpasning af konkurrencestruktur via retningslinjer fra DIF. DanskHåndbold er blevet til efter en organisatorisk omstrukturering, der også har givet anledning til at diskutere administrationen af kamptilbud, og om man kan gøre arbejdet anderledes.

    Alt det gode arbejde, der allerede er i gang, skal selvfølgelig omfavnes i projektet om kamptilbud.

    De problemstillinger vi ønsker at få afklaret i projektet er:

    1. Hvad er det bedste kamptilbud til den enkelte række? (opdelt på årgang og niveau. Herunder, hvilke kriterier stiller vi til grund for at arbejde med begreberne ’den bedste organisering af kamptilbud’ og ’den gode kampoplevelse'?
    2. Hvordan sikre vi, at økonomimodellen bag kamptilbud er holdbar både nu og i fremtiden?
    3. Hvordan tester vi nye koncepter for kamptilbud af, uden at gå på kompromis med det nuværende produkt?