
Digital
adfærd og
streaming

Hvilket fællesskab vil I gerne være?
I DanskHåndbold ønsker vi at understøtte de gode fællesskaber, I skaber for jeres børn og unge i foreningerne. Derfor håber vi også, I vil overveje og drøfte jeres værdier og hensigter, når det kommer til digital adfærd, streaming og videooptagelser.
Hvilken digital adfærd efterstræber I?
Har I gjort jer overvejelser om, hvilken adfærd I ønsker i jeres forening, når det kommer til brugen af mobiler, kommunikation via sociale medier samt streaming og optagelser?
DanskHåndbold har tidligere udsendt anbefalinger om ikke at streame børne- og ungdomshåndbold med henblik på at bevare det frirum håndbolden er og undgå unødigt præstationspres på de unge.
Med den anbefaling håber vi på at bevæge os væk fra, at der deles video fra træning og kampe i Facebookgrupper eller på andre platforme.
Desuden håber vi i DanskHåndbold, at snakken om at skabe et frirum i foreningerne også giver anledning til, at man overvejer og drøfter, hvordan man skaber en sund kultur for brugen af digitale medier og platforme.
Spørgsmål til at starte dialogen i jeres forening
Nedenfor er derfor en række spørgsmål, der kan give anledning til, at I som forening får startet en dialog om og forholder jer til jeres digitale adfærd og hvilken kultur I ønsker at fremme hos jer.
Er I bevidste om, hvilke platforme I vælger at benytte til kommunikation på holdene i foreningen?
Ved at benytte redskaber som Facebook, Snapchat eller Instagram, ”tvinges” de unge til at benytte sociale medier for at være opdateret på træning, kamp osv.
Har jeres forening adgang til fx Holdsport eller Conventus er det muligt at kommunikere via disse platforme og dermed undgå at skubbe på den afhængighed de sociale medier medfører.
Har I aftaler for, hvordan og hvornår de unge bruger mobilen i forbindelse med træning, kamp og sociale arrangementer? Og er der særlige regler for omklædningsrummet?
Måske har de unge selv gjort sig nogle overvejelser og er villige til at indgå i en dialog om, hvordan der opstilles nogle retningslinjer for brug af mobilen?
Hvad er fordelene og ulemperne? Opvejer fordelene eventuelle negative konsekvenser for det miljø I skaber for jeres børn og unge? Har I talt med spillerne om hvorfor I filmer en træning eller kamp? Hvor meget I filmer, hvad det skal bruges til og i hvilken sammenhæng spillerne kan forvente at det bliver vist?
Spillere motiveres af at udvikle sig og optagelser kan benyttes som et redskab for trænere til at udvikle spillerne individuelt og som gruppe. Optagelser er altså trænerens værktøj og bør derfor ikke deles i online grupper. Desuden bør træneren tage stilling til, hvor ofte dette redskab bruges, så det ikke går ud over trænerens nærvær med spillerne.
Har I drøftet, hvornår I synes det giver mening at benytte optagelser med henblik på at udvikle spillere og på hvilket niveau og i hvilken alder får spillerne reel værdi af at se optagelser af sig selv? Kan I begrunde hvorfor det er et vigtigt redskab for jer?
Har I overvejet at forhøre jer blandt spillere, modstanderhold og dommere, når I optager en kamp, og er alle klar over, hvordan optagelsen bliver brugt og hvem den er tilgængelig for?
Markeres det på nogen måde i hallen, når der optages, så det også bliver tydeligt for tilskuere i hallen?
Hvis I har en klar holdning i foreningen til at kampe ikke optages, kan I tage en snak om foreningens værdier med den pågældende forælder og forklare, hvorfor I ikke ønsker optagelser.
Det er ikke ualmindeligt at forældre optager eller streamer fra håndboldhallen. Der kan være mange grunde, og vi kan ikke komme uden om, at med mobilen lige ved hånden, så er det også fristende at bruge den. Hjælper I jeres forældre med at reflektere over deres brug af mobiltelefonen i hallen? Hvorvidt deres barn hellere vil se et kendt ansigt på sidelinjen frem for en telefon, der filmer? Er I bevidste om hvordan forældregrupper deler optagelser af kampe?
DIF og DGI's anbefalinger om mobiler og skærmbrug
I 2025 har DIF og DGI udarbejdet et sæt anbefalinger til brug af smartphones og skærme i idrætsforeninger. Herunder kan I læse fem nedslagspunkter fra anbefalingerne eller downloade de fulde anbefalinger. Ønsker I at lave nogle retningslinjer i forhold til brug af skærme og smartphones i jeres forening, kan I benytte eller lade jer inspirere af skabelonen nedenfor.
- Ingen mobiler under træning og kamp (medmindre de bruges til feks. videoanalyse, træningsplanlægning eller musik)
- Mobilfri omklædningsrum for at sikre tryghed og privatliv
- Trænere og ledere som rollemodeller for god digital adfærd
- Sæt klare anbefalinger gennem en skærmpolitik for foreningen
- Løbende dialog med børn, unge og forældre om skærmbrug og digitale vaner

Anbefalinger til streaming
I DanskHåndbold ønsker vi at skabe de bedste rammer for børn og unge i håndboldens fællesskaber. Derfor anbefaler vi, at man undlader at streame kampe med børn og unge.
Streaming betyder live deling af hele kampe via digitale platforme – det kan skabe et unødigt pres og ændre oplevelsen af at spille håndbold.
I stedet opfordrer vi til, at kampen får lov at være en oplevelse i nuet – for spillere, trænere, dommere og forældre. En oplevelse, hvor fokus er på fællesskab, udvikling og glæde.
Hvorfor streamer vi ikke?
• Presset på de unge er stort i forvejen, og her kan streaming være med til at øge det pres.
• Grundlæggende har de unge ikke problemer med at blive filmet, men når optagelserne kommer ud og lever på en streamingplatform, får det en anden betydning for dem.
• Videooptagelser kan bruges som et godt og vigtigt redskab i de unges udvikling. Men når videoerne flyttes fra et internt udviklingsredskab til livestreaming, ændres præmissen fra et udviklingsredskab til en bekvemmelighed for tilskuerne.
• De unge skal have tid og ro til at udvikle sig i trygge rammer uden konstant eksponering.
• En tidlig eksponering kan skabe eller forstærke en usund fejlkultur. Nogen vil helt sikkert kunne håndtere det, men for andre vil det bremse deres udvikling. Vi ved, at en høj grad af evaluering skaber en stor grad af selvevaluering, som over tid kan føre til mistrivsel.
• Streaming kan øge en overinvolvering fra forældrene i de unges fritidsinteresse. De unge er i en løsrivelsesfase, hvor det, at forældrene en gang imellem springer en kamp over, kan bidrage til at gøre dem mere selvstændige.
Tag stilling og værn om fællesskabet

Benytter I videooptagelser?
Videooptagelser er blevet et udbredt redskab for håndboldtrænere. Men hvornår giver det egentlig mening at bruge video i børne- og ungdomshåndbold? Og hvordan sikrer vi, at det understøtter udvikling og ikke skaber et unødigt præstationspres?
Brugt med omtanke kan videooptagelser skabe refleksion, motivation og udvikling. Derfor er det trænerens opgave at sikre, at feedback gives i balance – så spilleren samtidig føler sig set og støttet.
Anbefalinger til brug af videooptagelser som udviklingsværktøj
Disse anbefalinger giver trænere et aldersdifferentieret overblik over, hvordan og hvornår videooptagelser kan anvendes som et udviklingsværktøj. Fokus er på at støtte spillerens læring, spilintelligens og glæde ved spillet – ikke på at skabe en fejlfinderkultur. Anbefalingerne bygger på principper fra Rigtig, Sjov Håndbold og opfordrer trænere til at være nærværende, coachende og bevidste om, hvordan de bruger deres tid og opmærksomhed.
|
Aldersgruppe |
Anbefaling |
Formål |
Metode |
|
- U11 |
Ikke anbefalet |
|
|
|
U13 |
Begrænset brug |
Individuel feedback og kropslig læring |
Umiddelbar feedback under træning, ikke i kampsituationer. |
|
U15 |
Begrænset brug |
Individuel feedback og begyndende spilforståelse. Fokus på det positive |
Kun egne spillere, ikke holdniveau, undgå fejlfinderkultur |
|
U17 øverste række |
Moderat brug |
Individuel feedback og øget spilforståelse |
Fokus på egne spillere og taktisk analyse af eget hold |
|
U17 øvrige rækker |
Begrænset brug |
Individuel feedback og øget spilforståelse |
Fokus på egne spillere og eventuelt taktisk analyse af eget hold |
|
U19 øverste række |
Regelmæssig brug |
Udvikling af spilforståelse og taktisk analyse |
Analyse af eget og eventuelt modstanderholds spil |
|
U19 øvrige rækker |
Begrænset til moderat brug |
Udvikling af spilforståelse og taktisk analyse |
Fokus på egne spillere og eventuelt taktisk analyse af eget hold |
I denne aldersgruppe er det vigtigt at understøtte børns naturlige bevægelsesglæde og kropslige læring. Videooptagelser kan bruges i meget begrænset omfang – fx som et redskab til at give umiddelbar individuel feedback under træning. Det kan være nyttigt at vise en spiller en kort sekvens af en bevægelse, de netop har udført, for at styrke deres kropsbevidsthed. Det anbefales dog ikke at bruge video i kampsituationer, da det kan skabe præstationspres og fjerne fokus fra leg og læring.
Argumenter for:
- Understøtter kropslig læring
- Giver konkret og visuel feedback
Argumenter imod:
- Risiko for præstationspres
- Kan fjerne fokus fra glæde og leg
Her begynder spillerne at udvikle en mere nuanceret spilforståelse. Videooptagelser kan bruges til individuel feedback, men det er vigtigt at undgå en fejlfinderkultur. Fokus bør være på det, der lykkes, og hvordan spilleren kan bygge videre på sine styrker. Video bør ikke bruges til at analysere hele holdets præstation, men snarere til at støtte den enkelte spillers udvikling.
Argumenter for:
- Støtter begyndende taktisk forståelse
- Giver mulighed for refleksion over egne præstationer
Argumenter imod:
- Risiko for fokus på fejl
- Kan skabe unødigt pres, hvis ikke brugt pædagogisk
For U17-spillere afhænger brugen af video i høj grad af niveau. For de fleste hold gælder samme principper som for U15: individuel feedback med fokus på det positive. For hold i den øverste række kan video bruges mere moderat til taktisk analyse af eget holds spil. Det er vigtigt, at træneren vurderer, om det er relevant og meningsfuldt at benytte videoanalyse og hvor ofte.
Argumenter for:
- Kan styrke taktisk forståelse
- Giver mulighed for at analysere spilsekvenser
Argumenter imod:
- Risiko for overanalyse og tab af spilleglæde og spillerens selvudviklede spilintelligens
- Kræver kompetencer hos træneren, og tager tid fra andre aktiviteter.
I U19-alderen – primært i den øverste række – kan videooptagelser bruges mere regelmæssigt som et redskab til taktisk analyse af eget og eventuelt modstanderholds spil. Her er spillerne i stand til at reflektere over komplekse spilsituationer og bruge video som et værktøj til at forbedre præstationer. Det er dog stadig vigtigt at bevare fokus på læring og udvikling – ikke kun resultater.
Argumenter for:
- Understøtter taktisk modenhed
- Giver mulighed for dybdegående spilforståelse
Argumenter imod:
- Risiko for at miste fokus på udvikling
- Kræver høj grad af trænerkompetence og forberedelse
Anbefalingerne understøttes blandt andet af:
1. Talentudviklingsmiljøer og børns læring
Henriksen, K. (2010–2023): Talentudviklingsmiljøer
Forskning fra Kristoffer Henriksen viser, at børn og unge udvikler sig bedst i trygge, læringsorienterede og holistiske miljøer. Centrale pointer:
- Fokus på glæde, relationer og tryghed styrker udviklingen.
- En kultur med for meget resultatfokus eller kritik hæmmer både trivsel og læring.
- Trænerens rolle som guide og støttende voksen er afgørende.
2. Alderstilpasset træning og udviklingspsykologi
Côté, J. (1999–2016): Developmental Model of Sport Participation (DMSP)
Côtés forskning fastslår, at børn op til puberteten udvikler sig bedst gennem:
- Legende træning
- Kropslig udforskning
- Autonomi og glæde
For meget formel analyse eller taktisk fokus for tidligt kan hæmme motivation og kreativitet.
Light, R. (2013): Game Sense: Pedagogy for performance, participation and enjoyment
Light viser, at børn lærer bedst gennem:
- Situationsbaseret læring
- Indre motivation
- Positive feedbackformer
Videoanalyse kan bruges, men skal være opbyggelig og kortfattet for ikke at fjerne børn fra spillets flow.
3. Feedback, læring og motivation
Carson & Gilbert (2009): Coaching Effectiveness
Effektiv træneradfærd er kendetegnet ved:
- Konstruktiv, positiv feedback
- Fokus på styrker frem for fejl
- At give spillere mulighed for at reflektere i trygge rammer
For meget brug af video eller fokus på fejl kan skabe usikkerhed og hæmme udviklingen.
Gould, D. & Carson, S. (2008–2016): Ungdomsidræt og psykologiske faktorer
Forskningen viser:
- Psykologisk tryghed øger læring.
- Perfektionistiske eller fejl-fokuserede miljøer øger risiko for stress og frafald.
- Børn og unge er særligt sensitive over for visuel evaluering.
4. Teknologi i sport: Potentiale og faldgruber
Williams & Hodges (2005–2012): Skill Acquisition in Sport
Videoanalyse kan styrke spilforståelse — men:
- Virker bedst i sen ungdomsalder, hvor spillere kan analysere komplekse situationer.
- Kræver at træneren styrer fokus og ikke overbelaster spilleren.
Carling, Reilly & Williams (2009): Performance Assessment for Field Sports
Viser, at videoanalyse:
- Er ressourcekrævende
- Kræver høj trænerkompetence
- Ikke bør erstatte spillerens egen intuition og selvskabte spilintelligens
Kontaktoplysninger
