
Digital
adfærd og
streaming

Hvilket fællesskab vil I gerne være?
I DanskHåndbold ønsker vi at understøtte de gode fællesskaber, I skaber for jeres børn og unge i foreningerne. Derfor håber vi også, I vil overveje og drøfte jeres værdier og hensigter, når det kommer til digital adfærd, streaming og videooptagelser.

Hvilken digital adfærd efterstræber I?
Har I gjort jer overvejelser om, hvilken adfærd I ønsker i jeres forening, når det kommer til brugen af mobiler, kommunikation via sociale medier samt streaming og optagelser?
DanskHåndbold har tidligere udsendt anbefalinger om ikke at streame børne- og ungdomshåndbold med henblik på at bevare det frirum håndbolden er og undgå unødigt præstationspres på de unge.
Med den anbefaling håber vi på at bevæge os væk fra, at der deles video fra træning og kampe i Facebookgrupper eller på andre platforme.
Desuden håber vi i DanskHåndbold, at snakken om at skabe et frirum i foreningerne også giver anledning til, at man overvejer og drøfter, hvordan man skaber en sund kultur for brugen af digitale medier og platforme.
Spørgsmål til at starte dialogen i jeres forening
Nedenfor er derfor en række spørgsmål, der kan give anledning til, at I som forening får startet en dialog om og forholder jer til jeres digitale adfærd og hvilken kultur I ønsker at fremme hos jer.
Er I bevidste om, hvilke platforme I vælger at benytte til kommunikation på holdene i foreningen?
Ved at benytte redskaber som Facebook, Snapchat eller Instagram, ”tvinges” de unge til at benytte sociale medier for at være opdateret på træning, kamp osv.
Har jeres forening adgang til fx Holdsport eller Conventus er det muligt at kommunikere via disse platforme og dermed undgå at skubbe på den afhængighed de sociale medier medfører.
Har I aftaler for, hvordan og hvornår de unge bruger mobilen i forbindelse med træning, kamp og sociale arrangementer? Og er der særlige regler for omklædningsrummet?
Måske har de unge selv gjort sig nogle overvejelser og er villige til at indgå i en dialog om, hvordan der opstilles nogle retningslinjer for brug af mobilen?
Hvad er fordelene og ulemperne? Opvejer fordelene eventuelle negative konsekvenser for det miljø I skaber for jeres børn og unge? Har I talt med spillerne om hvorfor I filmer en træning eller kamp? Hvor meget I filmer, hvad det skal bruges til og i hvilken sammenhæng spillerne kan forvente at det bliver vist?
Spillere motiveres af at udvikle sig og optagelser kan benyttes som et redskab for trænere til at udvikle spillerne individuelt og som gruppe. Optagelser er altså trænerens værktøj og bør derfor ikke deles i online grupper. Desuden bør træneren tage stilling til, hvor ofte dette redskab bruges, så det ikke går ud over trænerens nærvær med spillerne.
Har I drøftet, hvornår I synes det giver mening at benytte optagelser med henblik på at udvikle spillere og på hvilket niveau og i hvilken alder får spillerne reel værdi af at se optagelser af sig selv? Kan I begrunde hvorfor det er et vigtigt redskab for jer?
Har I overvejet at forhøre jer blandt spillere, modstanderhold og dommere, når I optager en kamp, og er alle klar over, hvordan optagelsen bliver brugt og hvem den er tilgængelig for?
Markeres det på nogen måde i hallen, når der optages, så det også bliver tydeligt for tilskuere i hallen?
Hvis I har en klar holdning i foreningen til at kampe ikke optages, kan I tage en snak om foreningens værdier med den pågældende forælder og forklare, hvorfor I ikke ønsker optagelser.
Det er ikke ualmindeligt at forældre optager eller streamer fra håndboldhallen. Der kan være mange grunde, og vi kan ikke komme uden om, at med mobilen lige ved hånden, så er det også fristende at bruge den. Hjælper I jeres forældre med at reflektere over deres brug af mobiltelefonen i hallen? Hvorvidt deres barn hellere vil se et kendt ansigt på sidelinjen frem for en telefon, der filmer? Er I bevidste om hvordan forældregrupper deler optagelser af kampe?
DIF og DGI's anbefalinger om mobiler og skærmbrug
I 2025 har DIF og DGI udarbejdet et sæt anbefalinger til brug af smartphones og skærme i idrætsforeninger. Herunder kan I læse fem nedslagspunkter fra anbefalingerne eller downloade de fulde anbefalinger. Ønsker I at lave nogle retningslinjer i forhold til brug af skærme og smartphones i jeres forening, kan I benytte eller lade jer inspirere af skabelonen nedenfor.
- Ingen mobiler under træning og kamp (medmindre de bruges til feks. videoanalyse, træningsplanlægning eller musik)
- Mobilfri omklædningsrum for at sikre tryghed og privatliv
- Trænere og ledere som rollemodeller for god digital adfærd
- Sæt klare anbefalinger gennem en skærmpolitik for foreningen
- Løbende dialog med børn, unge og forældre om skærmbrug og digitale vaner

Anbefalinger til streaming
I DanskHåndbold ønsker vi at skabe de bedste rammer for børn og unge i håndboldens fællesskaber. Derfor anbefaler vi, at man undlader at streame kampe med børn og unge.
Streaming betyder live deling af hele kampe via digitale platforme – det kan skabe et unødigt pres og ændre oplevelsen af at spille håndbold.
I stedet opfordrer vi til, at kampen får lov at være en oplevelse i nuet – for spillere, trænere, dommere og forældre. En oplevelse, hvor fokus er på fællesskab, udvikling og glæde.
Hvorfor streamer vi ikke?
• Presset på de unge er stort i forvejen, og her kan streaming være med til at øge det pres.
• Grundlæggende har de unge ikke problemer med at blive filmet, men når optagelserne kommer ud og lever på en streamingplatform, får det en anden betydning for dem.
• Videooptagelser kan bruges som et godt og vigtigt redskab i de unges udvikling. Men når videoerne flyttes fra et internt udviklingsredskab til livestreaming, ændres præmissen fra et udviklingsredskab til en bekvemmelighed for tilskuerne.
• De unge skal have tid og ro til at udvikle sig i trygge rammer uden konstant eksponering.
• En tidlig eksponering kan skabe eller forstærke en usund fejlkultur. Nogen vil helt sikkert kunne håndtere det, men for andre vil det bremse deres udvikling. Vi ved, at en høj grad af evaluering skaber en stor grad af selvevaluering, som over tid kan føre til mistrivsel.
• Streaming kan øge en overinvolvering fra forældrene i de unges fritidsinteresse. De unge er i en løsrivelsesfase, hvor det, at forældrene en gang imellem springer en kamp over, kan bidrage til at gøre dem mere selvstændige.

Benytter I videooptagelser?
Videooptagelser kan være et nyttigt redskab, når man gerne vil udvikle sine spilleres færdigheder, men for hvilken aldersgruppe og på hvilket niveau?
Har I gjort jer overvejelser om;
- Hvorfor I optager?
- Hvordan optagelser bruges?
- Hvem der har adgang til optagelser?
- At oplyse involverede aktører når I optager (egne spillere, modstanderhold, dommere)
Kontaktoplysninger
