Håndbold i skolen
Alle børn i spil
Hvordan får vi det bedst mulige ud af samarbejdet mellem den lokale håndboldforening og de lokale folkeskoler.
DanskHåndbold har en række koncepter og materialer der understøtte det samarbejde, så både undervisere, børn og det lokale samfund kan opnå en række gode oplevelser gennem håndboldspillet.
DanskHåndbold afvikler Håndboldkaravanen hvert efterår. Det er et samarbejde mellem den lolake håndboldklub, skolen og DanskHåndbold. I samspil med den lokale klub kommer Håndboldkaravanen ud til den lokale skole og præsenterer håndboldspillet, lege og aktiviteter for børn u alderen 7-12 år. På Håndboldkaravanen kan børnene prøve kræfter med præcisionskast på lærred med Emil Nielsen, skyde på farmåler, gennemføre motorikbane, trylle med bolden og selvfølgelig skal der også spilles håndbold.
Få besøg af Håndboldkaravanen på jeres skole.
FIT FIRST - konceptet
En FIT FIRST lektion varer 40 minutter, og det anbefales at I har tre FIT FIRST lektioner om ugen, da det vil sikre, at I lever op til sundhedsmyndighedernes anbefalinger omkring mængden af højintens fysisk aktivitet på minimum 3 gange 30 minutter om ugen. Er det ikke muligt at gennemføre tre ugentlige FIT FIRST lektioner , er to lektioner, eller en lektion, bedre end ingen. Alle lektionsplaner er lavet, så alle undervisere, også ikke idrætsuddannede, kan vagetage dem. FIT FIRST er skabt i et tæt samarbejde Syddansk Universitet, Danmarks Idrætsforbund og Team Danmark.
På denne side finder en række materialer som vi har gode erfaringer med fra børnetræningen og som vi også har haft gode erfaringer med at bringe ind i skolen.
Håndbold er sjovt - Lær' igennem leg
Det er sjovt at have bolden i hånden og opleve succes med den. Det er sjovt at lege med bolden sammen med andre børn og være en del af et hold. Det er sjovt at vinde sammen, men også rigtig rart at være sammen med andre, når man af og til taber i et spil.
Håndbold er en holdsport - og det er sjovt at lykkes sammen og at bolden i hånden er et godt redskab til leg. Håndboldvikaren ønsker at vi fremmer trivsel og bevægelsesglæde.
Vi ved, at der spilles meget ”stikbold” på sfo’erne, og vi vil gerne være med til at inspirere og motivere børn og voksne til andre spil med hånd og bold der er mere inkluderende for alle.
MosaIQ-spillet er udviklet af Letsplay i samarbejde med DanskHåndbold, og er inspiration og idéer til leg i håndboldtræningen. I videoen giver spiludvikler Søren Maribo et indtryk af spillets mange muligheder.
Materialet bruger 8 grundlege og 5 mindre lege til at træne færdigheder indenfor: fysisk træning, motorisk træning og boldtræning.
MosaIQ kan blandt andet bruges som aktivitet til:
- Ubemandet post eller en hurtig stafet
- En leg hvor alle kan være med og igen står stille, eksempelvis til opvarmning
- Motoriske træningsforløb
- Spillet kan bruges i håndboldtræning både på og udenfor halgulvet
MosaIQ Zoo
- En taske med 48 dyrebrikker
- 6 farvekort og 36 elastikker i farve til holddeling
- En spilbog
MosaIQ Move
- 6 dyreplader
- 8 legekort
- 6 forklaringskort
- Smålege
MosaIQ spillet koster kr. 2.800,- (ekskl. fragt) og indeholder.
Lav et samarbejde med skolen
Skolereform giver muligheder for at opbygge et tæt samarbejde med den lokale skole, og dermed få chancen for blandt andet at rekruttere nye spillere. Igennem et samarbejde får I mulighed for:
- at rekruttere nye medlemmer
- at synliggøre jeres forening i lokalområdet
- at inspirere lærerne til at lave boldaktiviteter i skolen
- at nå børn, foreningen ellers ikke har mulighed for at komme i kontakt med
Skab gode relationer til skolen
- Find den/de rigtige skole(r) for jer at samarbejde med.
- Vær realistiske omkring, hvad I kan overkomme.
- Snak igennem, hvad I kan, hvilke aktiviteter I gerne vil lave og for hvilke målgrupper -derudover ikke mindst hvor meget I kan lave (antal gange eller antal uger i forløb).
- Hav frivillige klar- find personer, der har de rette kompetencer til at indgå i skolen.
- Lav eventuelt en målsætning for de aktiviteter, som I vil samarbejde med skoler og SFO om.
- Læring er et vigtigt aspekt for skolerne – det skal være relevant for eleverne.
- Find den rigtige indgang til kommunen/skolen - find den rigtige kontaktperson.
- Sørg for at snakke igennem, hvilke forventninger skolen har, og I har.
- Lav klare aftaler omkring de aktiviteter, I skal lave.
- Evaluer jeres samarbejde med skolen årligt.
- Brug jeres lokale Idrætsråd/Idrætssamvirke til ideudvikling
- Find naboidrætter, som I kan samarbejde med omkring aktiviteter, og husk at koordinere jeres indsatser med jeres naboklubber.
- Brug DIF til rådgivning og hjælp
- Brug de lokale konsulenter
Samarbejdsaftale/Partnerskab
Samarbejdsaftale/Partnerskabaftalen er med til at klarlægge de grundlæggende aftaler omkring samarbejdet.
Samarbejdsaftalen/Partnerskabaftalen består af en generel side med kontaktinformationer på de ansvarlige fra foreningen og skole. De ansvarlige kan for eksempel være ledere fra skolen og ungdomsformand fra foreningen. Dette behøver ikke at være de ansvarlige for selve aktiviteterne. Der er lavet plads til, at der kan være flere kontaktpersoner fra skolens side. På nogle skoler varetages aftalerne med foreningerne muligvis af én person på skolen og på andre skoler af flere forskellige personer.
Der er ligeledes lavet plads til, at udviklingskonsulentens kontaktoplysninger eller Dansk Håndbold Forbunds kontaktperson kan skrives på, hvis de har været involveret i jeres proces, for eksempel Håndboldkaravanen.
På side 2 i Samarbejdsaftalen/Partnerskabaftalen er det muligt at krydse af inden for hvilken model, foreningen og skolen påtænker at samarbejde. Der er ligeledes mulighed for at tilføre egen model, hvis ingen af modellerne virker dækkende.
Aktivitetsbeskrivelse
Aktivitetsbeskrivelsen er et redskab til, at skolen og foreningen sammen kan afklare betingelserne for de aktiviteter, som foreningen skal være en del af i skolen.
Download: Aktivitetsbeskrivelse
Aktivitetsbeskrivelsen er på mange områder også en forventningsafstemning imellem skolen og foreningen. Her afstemmes blandt andet, hvem der sørger for redskaber til aktiviteten, hvis foreningen er ansvarlig for dette, kan dette noteres under skolens ansvar og distriktsforbundets/kredsens ansvar. Der kan også afklares, hvor mange trænere eller frivillige, der stilles med fra foreningens side, og hvordan og hvem der sørger for at reklamere med aktiviteten.
Her er det muligt at anføre en kontaktperson fra skolen og foreningen, som er ansvarlig for afviklingen af den enkelte aktivitet.
DHF anbefaler, at foreningsrepræsentanterne altid sikrer sig, at der er en lærer fra skolen til stede, hvis aftalen indebærer, at foreningsrepræsentanten skal forestå aktiviteten - hvad enten det er på skolen eller i hallen. Det skal altid være læreren, der er ansvarlig for eleverne og aktiviteten overordnet.
Håndboldspillet
Siden er under udarbejdelse, men på sigt vil du kunne få viden om de forskellige håndboldspil. Håndbold kan spilles både indendørs og udendørs, og på forskellige underlag.
Målfeltet - Målfeltet er "målvogterens felt", her må markspillerne ikke løbe ind eller igennem. Som markspiller må man gerne lande i målfeltet efter et skud mod mål. Når bolden ligger i målfeltet er det kun målvogteren, der må samle bolden op. Forsvarsspillerne må ikke betræde målfeltet.
Forsvar og angreb - I håndbold kalder man det "at være i forsvar" eller "at dække op", når man forsvarer sit mål og modstanderholdet har bolden. Når ens hold har bolden, er man i "angreb", og så gælder det om at komme forbi modstanderne, der er i forsvar. Når ens hold har bolden, gælder det om i fællesskab at spille sig til en fri chance og score mål.
Skridt og samspil - I håndbold må man max tage 3 skridt med bolden. Når man har bolden, skal man forsøge at aflevere bolden til en på sit hold, der er fri. Man skal derfor på holdet arbejde med at bevæge sig for hinanden. Det betyder, at når man ikke er den, der har bolden, skal man bevæge sig hen i et "frit rum", så det bliver nemt for holdkammeraten med bolden at spille en.
Returløb - Når et angreb er afsluttet (ved skud på mål, eller bolden er mistet) skal alle spillerne, fra holdet der netop har været i angreb, hurtigt tilbage og spille forsvar.
Returbold - Når en bold kommer tilbage i spil, efter en målvogterredning, eller et stolpeskud. Bolden kan samles op af begge hold.
Indkast - Når bolden ryger ud over sidelinjen. Her går bolden til det modsatte hold. Spillet sættes i gang med et indkast. Et indkast tages ve, at man har en fod på linjen (der hvor bolden røg ud) og kaster bolden ind til en medspiller på banen.
Positioner på banen - Alt efter om man spiller på mini, kortbane eller en fuld banestørrelse, er der forskel på antal af spillere. På fuld bane (40x20) er der 7 spillere. Foruden målvogteren har man to "fløje" de to spillere der står yderst på banen henholdsvis i højre og venstre side. De næste to kaldes "back". Den midterste kaldes "midten/playmaker" og den spiller der bevæger sig inde mellem forsvarsspillerne kalden "stregen".
Denne form for håndbold er langt fra hvad vi kender fra tv. Man kan spille det alle steder, udendørs, indendørs, på alle slags underlag, der er ikke behov for en hal med mål og streger, så skolegården er et fint "rum" for Street Handball. Det er legen med bolden, bevægelsen og den gode oplevelse der er i centrum frem for konkurrencen med vindere og tabere.
Street stemning
At sætte lidt musik på kan give god stemning - og være med til at bringe mere leg ind i spillet
Simple regler
- Fair play
- Spil til et mål
- Ingen berøringer
- Ingen driblinger
- 3 skridt
- Målvogter med i angreb
- Spillelængde - 15 angreb pr. hold
Holdet
- Holdet består af max 6 spillere dog kun 4 spillere på banen (spillet fungere også godt med mindre antal spillere)
- Der må maksimalt være en spiller i målvogterens felt. Første person i feltet er målvogter i hele forsvarspasset.
At erobre bolden
- Bolden kan kun erobres, når den er fri. Der må derfor ikke forekomme nogen form for berøring berøring ved bolderobring.
- Hvis en angriber løber ind i en forsvarsspiller, der står stille og har fronten mod angriberen. Så resulterer det i en "turn over".
At spille bolden
- Alle personer begynder fra samme linje (ca. 10 meter fra mål) / eller markeringer
- Bolden må spilles med kroppen, undtagen fødder.
- Man må bevæge sig 3 skridt med bolden.
Målfeltet
- Hvis angriberne betræder målfeltet med bold, resulterer dette i en "turn over"
- Hvis en angriber betræder feltet og drager fordel af det, resulterer dette i en "turn over".
- Hvis en forsvarer betræder målfeltet og drager fordel af det, resulterer dette i en "face to face".
Face to face - en angriber mod en målvogter
Turn over - bolden skifter hold

Under udarbejdelse
Knæk Kurven håndboldforløb - udarbejdet i 2015-2016
Alle forløbene er bygget op ud fra tanken om, at frivillige, lærere og pædagoger skal kunne udføre og undervise i de forskellige elementer i forløbet. Forløbene bør derfor også kunne udføres uden deltagelse fra foreningen og kun med skolens lærere og/eller pædagoger. Det er derfor ikke en forudsætning, at de frivillige, lærerne eller pædagogerne har en håndboldfaglig viden for at kunne gennemføre et eller flere af forløbene.
Leg og boldtilvænning
Det anbefales, at der ikke laves længerevarende forløb for 0.-1. klasse, da rekrutteringen af nye spillere fra skolen til foreningen her er begrænset. Derfor handler det primært om at vænne eleverne til bolden og til legen med bolden.
Boldbasis og boldteknik
Der sættes ind med materialer og kortere forløbsplaner for 2.-3. klasse. Foreningernes største rekruttering sker på disse årgange. Fokus vil være rettet mod at hjælpe elevernes basisfærdigheder på vej og introducere grundlæggende teknikker med variationer for de øvede eller mindre øvede elever. Derudover er det et fokus at vise, at Totalhåndbold og Street Handball begge er spil med høj intensitet.
Download: Håndboldforløb for 2.-3. klasse
Download aktivitetsbeskrivelser:
Spillet i centrum
I 4.-6. klasse kommer spillet nu endnu mere i centrum med udgangspunkt i, at eleverne har tillært sig de basale færdigheder inden for blandt andet skud, kast og grib, både stående og i løb.
Fokus for forløbets opbygning og indhold er, at eleverne i disse klassetrin skal opnå kendskab og færdigheder indenfor regelbaseret boldspil. Derudover at eleverne introduceres for og opnår grundlæggende tekniske færdigheder med bolden.
Det er vigtigt at få alle børn i spil. I lektionerne beskrives aktiviteter, hvori overvejelser omkring bane og boldvalg medvirker til at udfordre både uøvede og øvede elever. Forløbet tager udgangspunkt i en præsentation af spillet Totalhåndbold.
Håndboldteknik og strategi
I 7.-9. klasse er rekrutteringsgrundlaget af håndboldspillere meget begrænset. Til gengæld kan I med kortere eller længere forløb fokusere på at rekruttere hjælpetrænere til klubbens børnehold. Der kan fortsat benyttes Totalhåndbold eller Match-spil som udgangspunkt for spil med høj intensitet.
Her kan der være mulighed for længere forløb, hvor mindre løbebaner introduceres
- såsom indløb eller kryds i spil på minibane.
KK-video inspiration
På youtube finder du finde små videoer af aktiviteter til lige fra 0.-9.klasse. Både små "brain breaks" der kan laves i klasselokalet og andre lege og øvelser der kan bruges i hallen og udendørs.
Skriv "KK-Håndbold i skolen" i søgefeltet og du finder frem til playlisten med inspiration.
Kontaktoplysninger
